Tribe #769 - SAFT

Ilmu Huruf Arab

9:25 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Soalan : Maafkan saya yang dhoif ni...saya nak tanya macam mana nak fahamkan tafsir ni ye? Saya  cuba baca tapi tak berapa faham. Risau baca-baca nanti faham ke lain pulak. Mohon tunjuk ajar ye.

Huraian Jawapan :
Tiada siapa dalam alam semesta ini yang boleh ajar puan atau fahamkan tafsir al quran, sepertimana mana tiada siapa pun boleh ajar puan bagaimana nak explain RASA MANIS itu sendiri

Hanya Allah sahaja mampu berikan kefahaman, taufik dan hidayat

Doa sujud waktu tahajjud, berdoa lah
"YA ALLAH YA TUHANKU. KAU DATANGKANLAH ILHAMMU KE DALAM ILHAMKU, KAU DATANGKANLAH KEFAHAMANMU KE DALAM KEFAHAMANKU, SUPAYA DENGAN ILHAM DAN KEFAHAMAN YANG DIPINJAMKAN KEPADA AKU INI, DAPAT MENDEKATKAN DIRI KU KEPADAMU YA ALLAH"

Yang kita baca dan tafsir itu adalah barang TERSURAT
Yang hakikat nak disampaikan adalah barang TERSIRAT

Hanya Allah SWT sahaja yang boleh datangkan kefahaman itu
Ilmu ini hanya datang pada yang mencari, tak cari kerana Allah Taala susahlah sikit

Ilmu huruf arab nie, huruf hijaiyah nie adalah suatu ilmu yang umum. Kemudian ia dikelaskan kepada bahagian-bahagian tertentu mengikut disiplin pengajian setiap peringkat ilmu :-

Dalam ILMU TAUHID, akidah perbahasan tentang huruf adalah dikaitkan dengan sifat kalam dan makhluknya

Dalam ILMU FEQAH, perbicaraan tentang huruf berkait rapat dengan soal sol bacaan dalam solat, batal solat dengan satu huruf yang memberi makna dan sebagainya. Bayangkan kita selama ini tunduk bangun 17 rakaat sehari semalam tak faham makna Al Fatihah. Kalau orang faham, jelas TAUHID dan NYATA PADA PERLAKUANNYA.

Dalam ILMU TASAUF, ia berkait rapat dengan isyarat-isyarat, mesej, makna makna huruf yang manifestasinya amatlah mendalam, kaifiat zikir berdasarkan huruf dan sebagainya. Bidang ini biasanya dipelopori oleh ahli tasauf.(Al hikmah)

Dalam ILMU TAJWID, huruf merupakan perkara asas pembelajarannya, perbicaraan tentang makhraj huruf tidak asing lagi dalam tajwid al quran dan pelbagai bentuk bunyi huruf, hukum hukum bacaan dan sebagainya.

Begitulah, disiplin setiap ilmu mempunyai kaitan yang nyata dan hubungan yang erat dengan huruf huruf hijaiyah itu.

0 comments: