Tribe #769 - SAFT

Tadabbur ayat 17:1

9:42 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Sambil-sambil tu, hari nie 17/1

17:1 

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Al-Israa - 1)

Mari kita sama sama tadabbur ayat ini, ini mukadimah dan sessi buka minda bagi mereka yang ingin mendalami ilmu METAFIZIK SAINS PENOMBORAN ISLAMIK BERASASKAN AL QURAN..

ada 3 soalan sifu lontarkan di sini,
1. Berlakunya perpindahan dari mana ke mana..??
2. Manakah yang dikatakan sebenar benar Masjid Al-Haram..??
3. Manakah yang dikatakan sebenar benar Masjid Al-Aqsa..??

Jawapan :
1. Perpindahan dari Palestin ke Mekah..arah kiblat
2. Mekah
3. Palestin

Benar itu dr segi zahir @ syariat, hakikat sebenar yang tersirat di mana

Baik,


Bismillah.. 


Yang ingin kita fahami di sebalik yang tersurat ayat ini

Masa ni Allah perintahkan untuk menukar arah kiblat. Jadi siapa yang percaya dan beriman pada Allah, akan ikut perintah Allah. Sesungguhnya Allah tahu dan mendengar siapa yg mengingkari perintah tersebut. 

Untuk situasi sebagai hambaNya waktu ini..umpama, Allah telah memerintahkan, menyampaikan melalui RasulNya untuk kita menukar arah 'kiblat' untuk beriman kepada Allah dengan memperlihatkan tanda2 kekuasaan Allah. Tetapi jika dalam perjalanan itu ada yang berpatah balik dan tidak turut serta.. hanya Allah sahaja yang  tahu.. Situasi seperti kita semua sekarang ni..


Yang dikatakan sebenar-benar Masjid Al Haram (Makkah itu tersurat). GOLDEN RATIO BUMI 1.618 adalah Kaabah. Nak faham apa yang tersirat (hakikat), ambil yang ada di langit, di bumi letak pada diri untuk kita muhasabah dan mujahadah diri.


GOLDEN RATIO DIRI 1.618 terletak di QALBU (pemikiran).


Yang dikatakan pula sebenar benar Masjid Al Aqsa, tersuratnya adalah di Palestin, yang tersiratnya adalah terletak di Akal kita iaitu akal kita.


Awaluddin Makrifatullah (Awal2 hidup Beragama itu Mengenal Allah). 


Nak mengenal Allah, Jangan sesekali kita menggunakan akal (masjid al-aqsa) tapi perlulah dengan  menggunakan qalbu (masjid al-haram)


BARANGSIAPA MENGGUNAKAN AKAL MENDAHULUI PEMIKIRAN MAKA JADILAH BINATANG

BARANGSIAPA MENGGUNAKAN PEMIKIRAN MENDAHULUI AKAL MAKA JADILAH INSAN.

Contoh satu situasi :-

Bila kita menggunakan logik Akal mendahului pemikiran, mana mungkin boleh kita terima kalau sifu katakan di sini bukan nasi itu mengenyangkan perut kita tapi Allah, mana mungkin boleh terima kalau sifu katakan di sini bukan panadol itu yang menyembuhkan sakit kepala kamu itu tapi Allah. Maka perangai kebinatangan pantas menjatuh hukum itu dan bersangka sangka mula merajai jiwa.

Tapi bila kita menggunakan Qalbu (pemikiran) mendahului Akal, di situ akan hadir iman, redha, takwa dan sifat WUJUD itu hanyalah ESA satu milik Allah. Panadol, nasi itu semua asbab penzahiran dan memperlihatkan sifat sifat DIA semata mata. Memperlihatkan tanda tanda kekuasaan dan kebesaran Allah.


Inilah yang dikatakan sebagai proses hijrah, perpindahan yang diinginkan oleh Allah kepada setiap hambaNya yang dihantar sebagai khalifah untuk memakmurkan insan.


Kalau anda faham, cuba relatekan apa kupasan ini dengan ilmu metafizik sains penomboran islamik ini. Cuba ya



0 comments: