Metafizik

Follow the system & focus on circle of control

4:53 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

FOLLOW THE SYSTEM & FOCUS ON CIRCLE OF CONTROL

Sifu rasa dah lama tak sharing berkenaan hal ini. Lately nie ada banyak pm personal sifu banyak keluhan, luahan, kemarahan, tak puas hati, merajuk dan macam2 lagi yang sifu dapat dari tribe sifu. Selalunya sifu memang tak tau macam mana nak respond and kadang2 sifu boleh jawab sabar & sorry je. Buat Tahajjud, zikir, baca Al quran, sedekah untuk cuci hati dan sebagainya.

Dalam Al quran Surah Ar Raad ayat 28 jelas dah bagitahu kita semua "HANYA INGAT KEPADA ALLAH, JIWA AKAN MENJADI TENANG". Sebab itu kat tribe sifu nie, sifu suruh istiqamah buat tahajjud, dhuha, 7 getaran kesyukuran. 

Fokus

All of us here termasuk sifu banyak focus on circle of 'CONCERN' dari circle of 'CONTROL'. Bila kita too much on concern kite akan jadi stuck & sakit hati, marah, merajuk then tak gerak, rase diri tak dihargai & macam2.

Apa yang sifu boleh katakan di sini adalah nak bagitau kita 'JANGAN SIBUK BUAT KERJA TUHAN' fokus on apa yang kita boleh buat dan patut buat.

Yang paling penting kita tak boleh control REZEKI yang Allah nak bagi. So setiap kali anda semua rasa nak give up atau marah tanya diri sendiri - u all marah tu sebab benda tu circle of control atau circle of concern.

Kalau circle of concern then sit & relax ok. Muhasabah Diri banyak banyak....

Sebab rezeki tu dari DIA. Kalau tertulis bukan rezeki memang bukan rezeki kita. 
Allah knows better. Things happen for reason.
Apa yg kita boleh buat teruskan usaha & terus bersangka baik dengan MAHA KAYA

#bukanmarahnasehat

Sekian Tazkirah Asar dari PU sifu farihan😜👍

0 comments: