Metafizik

Sempurnakanlah Ikhtiar

6:03 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Sempurnakanlah Ikhtiar

Hebatnya kita ikhtiar tidak akan keluar dari takdir, pindah dari satu takdir ke takdir lain.
Ada yang sudah ikhtiar habis-habisan tetap tidak sembuh sakitnya, kerana Allah akan mengganti kesembuhan lahir dengan kesembuhan hati. Sakit tetap tapi iman makin kuat, ini lebih bernilai dari pada sihat badan.

Sempurnakan saja ikhtiar, lalu kenapa ada yang sudah ikhtiar tapi Allah tidak memberikan yang kita inginkan? Bukan Allah tidak punya, tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik bagi kita, bentuknya, waktunya. Kita tidak usah Mengatur Allah, Allah yang Maha Tahu. Allah Menyuruh takwa, dalam ikhtiar kita sempurnakan.

Seperti apapun tubuh kita ini sudah dirancang sempurna, Allah yang merancang, tapi kenapa ada yang cacat? Sebenarnya tidak ada yang cacat ciptaan Allah, pasti di sana Allah menunjukan sesuatu kebesaran, jangan sangka yang dianggap cacat itu punya kekurangan. Bahkan mereka punya banyak kelebihan, saudara kita yang buta contohnya, mereka mengharungi hidup tanpa melihat. Orang yang diberi keterbatasan sebentar di dunia ini, kalau dia redho, Allah redho. Jika dihina orang dia sabar bergugur dosa, orang tuanya juga orang tua pilihan, yang diberi ujian seperti itu tentu berat.

Allah yang menciptakan perut kita dan Allah yang menciptakan lapar, Allah juga yang menciptakan makanan, maksudnya supaya di dalam lapar kita ingat Allah, dalam mencari isi perut kita dekati Allah, kalau kenyang puji Allah.

Jadi, sifu relatekan apa yang kita belajar di sini dengan MSP + IMQ Allah ciptakan manusia dan Allah juga yang menciptakan bakat & potensi.
Allah juga mencipta kekuatan, maksudnya supaya bila kita tahu kita ada kelebihan kita bersyukur kita ingat Allah bukan RIAK TAKBUR.
Allah juga mencipta kelemahan, maksudnya supaya bila kita tahu kita ada kelemahan kita banyak muhasabah diri, bersujud kepada Allah dan kita ingat Allah bukan TUNDING JARI SALAHKAN TAKDIR.

Dalam proses mencari diri, mencari jalan keluar dari belenggu kehidupan, kita dekati Allah, gunakanlah SOP BUKU 555 itu sebaik-baiknya untuk dekatkan diri kepada Allah, HIDUP BERTUHAN dan bukannya sekadar HIDUP BERAGAMA..kalau hidup sekadar hidup, kera di hutan pun hidup. Sebaik-baik manusia adalah hidup dia dapat memakmurkan insan lain pula. SELARIKAN MULUT, HATI & TINDAKAN..jangan gebang-gebang gitu ucap LILLAHITAALA, nak BANGUN SOLAT MALAM pun tewas dengan ayam..di hati masih ada KEHENDAK DUNIA..

Bila BERJAYA, dapat RASA NIKMAT puji dan ingat Allah dengan satu perkataan sahaja ALHAMDULILLAH..

FAHAM DAN JELAS SEMUA

0 comments: