Metafizik

Bayar hutang atau sedekah, mana patut kita dahulukan?

8:52 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Soalan :
Assalamualaikum Sifu.. selamat pagi.. say ada satu soalan nak bertanya.. antara hutang dan sedekah yang mana patut diutamakan dulu..?

Waalaikumsalam...selamat pagi izinkan sifu menjawab persoalan ini dengan ilmu yang sedikit ini...sifu minta tunjuk ajar ya.

BAYAR HUTANG ATAU SEDEKAH MANA PATUT KITA DAHULUKAN

Banyak pertanyaan sejenis seperti ini yang membandingkan pembayaran sedekah dengan pengeluaran yang lainnya seperti hutang. Tentunya jawapan yang diberikan sangat berbeza bergantung dalam konteks apa pertanyaan ini diajukan.

Jika menjawab ikut sudut ilmu dan pada hukum syara’, maka tentunya membayar hutang itu lebih utama kerana wajib hukumnya. Sedangkan bersedekah itu hukumnya sunat sehingga keutamaannya dikebelakangkan di bawah kewajipan untuk membayar hutang.

Tapi dalam konteks pengurusan kewangan islamik atau gaji setiap bulannya, di mana jumlah hutang yang dibayarkan adalah “sebahagian” yang sudah fixed yang sudah diagihkan sejumlah tertentu.

Maka tidak ada salahnya jika kita menghitung pembayaran zakat dan sedekah lebih dahulu sebelum pembayaran hutang.

Surah 5 ayat 55, Allah berfirman "DIRIKAN SOLAT, TUNAIKAN ZAKAT"..tak pernah lagi selama mendalami ilmu metafizik sains penomboran islamik berasaskan Al-quran, 1 hari 1 potong ayat setelah sekian lama sifu jumpa walau satu ayat pun DIRIKAN SOLAT, TUNAIKAN HUTANG..

Kenapa?
Alasan pertama, karena hutang yang dibayarkan adalah dalam bentuk sebahagian yang fixed. Yang jika dibayarkan zakat terlebih dahulu mahupun hutang terlebih dahulu sebetulnya tidak akan terlalu banyak mempengaruhi secara matematiknya.

Misalnya saja penghasilan 100%, maka zakatnya adalah 2.5%, lalu memiliki sebahagian hutang sebesar 30%. Pembayaran zakat terlebih dahulu tidak akan membuatnya menjadi kehilangan kemampuan untuk membayar hutang kan? Kerana masih ada lagi 67.5% lagi baki gaji yang belum diallocatekan.

Tapi kenapa zakat perlu didahulukan…?
Kerana dengan membayar zakat terlebih dahulu sebelum membayar yang lainnya, kita melatih mental kaya dalam kepala kita. Dan juga membina IMAN kita dengan Allah Yang Maha Memberi Rezeki.

Dengan bersedekah (sedekah yang wajib disebut dengan zakat) terlebih dahulu kita melatih diri kita dengan mentalnya orang kaya, iaitu mental yang hidup bertuhan.

Tidak keberatan jika harus hidup memberi pada orang lain terlebih dahulu sebelum menikmati untuk diri sendiri. Tidak ada kerisauan dalam hati selain Allah.

Dan dengan berzakat menunjukkan bahwa kita bersyukur dengan rezeki yang kita terima. Menjadikan ini sebagai pembuktian bahawa kita menghargai karunia-Nya dengan menyampaikan amanat wajib menyisihkan 2,5% untuk orang lain yang lebih memerlukan. Atau lebih dari itu jika kita memiliki hati yang lebih lapang lagi.

Alasan kedua, hutang seperti apa dalam konteks rumah tangga zaman sekarang ini?

Apakah hutang untuk bertahan hidup seperti untuk membeli makanan atau membiaya berubat darurat sehingga jika tidak berhutang maka kita akan meninggal dunia?

Jika ya, maka wajar saja hutang seperti ini adalah hutang darurat yang pembayarannya tentu lebih utama dibanding pengeluaran lainnya.

Bahkan pembayaran zakat menjadi gugur kewajipannya jika masih memiliki hutang seperti ini. Kerana jika terpaksa berhutang untuk menyelesaikan kesulitan seperti itu, ertinya kita berada dalam keadaan miskin.

Baginda Rasulullah SAW sendiri ada mengatakan,
BELI KESULITAN HIDUP DENGAN BERSEDEKAH
PANCING REZEKI DENGAN BERSEDEKAH

Tapi sepertinya sebahagian besar hutang rumah tangga di zaman sekarang bukanlah hutang seperti itu. Hutang zaman sekarang terjadi kerana pembelian rumah secara ansuran melalui bank, hutang kad kredit yang digunakan untuk membeli ini dan itu. Bahkan sebagian hutang adalah untuk bayaran HP, TV Astro, dan sebagainya.

Apa masih mampu kita berhutang seperti ini lalu mengatakan… kerana masih banyak hutang, maka saya harus membayar hutang terlebih dahulu bahkan tidak diwajibkan lagi membayar zakat jika sebahagian besar pengeluaran saya digunakan untuk membayar hutang tersebut.

Saya rasa tidak. Kerana sebahagian besar hutang yang ditumpukan itu adalah “memindahkan” biaya hidup di masa depan untuk dinikmati sekarang, lalu dibayar secara berperingkat-peringkat setiap bulan.

Jadi ertinya, yang disebut dengan pembayaran hutang ini adalah juga biaya hidup yang dipindahkan jadual pembayarannya.

Kalau untuk kesenangan di masa depan berani dipindahkan di masa sekarang kerana yakin boleh membayarnya di kemudian hari, maka orang-orang seperti ini disebut sebagai orang mampu, dan diwajibkan untuk membayar zakat jika penghasilannya sudah melebihi nisab.

Nah, itulah sebabnya, dalam konteks ini, keutamaan pengeluarannya adalah untuk bayar zakat dulu, baru kemudian bayar hutang, saving, lalu shopping.

Dari sudut pengurusan kewangan Islamik, Model kewangan FAST, cara yang paling cepat untuk melunaskan segala hutang adalah dengan BERZAKAT & BERSEDEKAH.

Boleh rujuk firman Allah dalam al-quran tentang ini dalam
Surah 2 ayat 245
Surah 2 ayat 261
Surah 2 ayat 271

Dalam ilmu metafizik sains penomboran islamik berasaskan al-quran, Numbering 2 itulah maksudnya juga sedekah, syukur.

Dari segi matematik sedekah, jika kita bersedekah 1, Allah akan gantikan dengan 10 kali ganda.

Jika hutang kita sebanyak RM 1 juta, ini bermakna 10% daripada RM 1 juta iaitu RM 100,000 WAJIB kita sedekahkan untuk selesaikan segala kesulitan hidup itu. Sebab itu dalam SOP BUKU 555 ada bahagian zakat dan sedekah ikut traffic light financial flow itu. Kalau nak follow SOP buku 555 tentang ini pun tenggelam timbul, menggigil utk keluarkan duit utk bersedekah dan berzakat. Memang wajarlah hidup kita dibelenggu dengan hutang yang datang tidak kunjung tiba.

Allah PASTI menepati janjinya..Tepuk dada, tanya iman..sejauh mana kita BERIMAN DAN YAKIN dengan Allah sebagai Maha Mengatur segala rezeki...

Kira berapa hutang, total daripada hutang itu, 10% wajib sedekah. Jangan percaya, BUAT & RASA sendiri, hanya yang minum air laut sahaja tahu sejauh mana masinnya air laut itu.
Lihat bagaimana Allah susun dan hantar bantuan dari pelbagai sudut dan arah serta bentuk. Tiba tepat pada waktu dan masanya..itu janji Allah dalam al-quran. Kita sebagai umat Nabi Muhammad kenapa susah sangat nak BERIMAN DENGAN ALLAH DAN AL-QURAN...

Soal IMAN ini bukan letaknya pada pakaian, bukan letak pada berapa bilangan sujud kita atas sejadah, tapi LETAKNYA pada Qalbu Mukmin BaitulHaqqi Illallah..Allah tilik di situ. DIA jer yang tahu sejauh mana iman kita mcm mana.

Allah sudah gariskan kaedah penyelesaian kehidupan dalam al-quran..kita jer yang memilih untuk pisahkan agama dengan kehidupan. Merintis tangis air mata darah tiada sebarang makna kalau ACTION tidak mahu kita ambil seperti yang digariskan.

Faham faham

0 comments: