Metafizik

Syukur yang sebenar

7:25 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


SYUKUR YANG SEBENAR

Syukur itu bukanlah sekadar ucapan tetapi perbuatan dan amalan kita.
Ketika mendapat rezeki, ucapan Alhamdulillah itu adalah memuji Allah. Syukurnya adalah ketika kita membuat sesuatu kebaikan dengan rezeki itu (nafkah anak-anak, membeli keperluan keluarga, sedekah dan lain-lain kebaikan).

Ketika kita ucap Alhamdulillah tetapi rezeki dijalankan ke arah yang salah, kedekut, simpan untuk diri sendiri semata-mata, buat maksiat dan lain-lain keburukan maka ia bukan syukur kita kepada Allah.

Ketika kita bersyukur dihidupkan kembali hari ini oleh Allah setelah mematikan kita setiap hari yakni tidur, ia bukan sekadar ucapan. Tetapi amalan hari ini seharusnya amalan yang dilakukan adalah amalah yang penuh kebaikan membuktikan kita ini hamba yang bersyukur.

Ketika bersyukur kerana kita masih diberi kasih sayang oleh Allah, ia bukan sekadar ucapan. Seharusnya benar kita saling memberikan kasih sayang antara kita mengikut hubungan siapa kita. Antara sahabat, antara ibu, ayah dan anak. Antara keluarga dan lain-lain.

Ketika kita bersyukur kerana diberikan kesihatan yang baik, seharusnya jasad ini digunakan ke arah kebaikan. Bukan sekadar kata-kata "syukur aku sihat".

Inilah yang dikatakan dengan syukur yang sebenarnya. Ia bukan sekadar kata-kata pujian tetapi ia adalah seluruhnya... syukur di jiwa, di bibir dan di perbuatan.

Semoga setiap hari kita sama-sama termasuk sifu sendiri menjadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur kepadaNya.

"Ya Allah, hambaMu mohon ya Allah agar diberikan petunjuk dan kekuatan untuk menjadi hambaMu yang bersyukur kepadaMu ya Allah. Terima kasih ya Allah, terima kasih".

Dalam SOP Buku 555 seperti zakat, sedekah, 7 getaran kesyukuran itulah praktikalnya untuk mendapatkan hakikat syukur yang sebenar dan bukannya sekadar ucapan.

Mensyukuri nikmat yang telah Allah berikan, tidaklah cukup hanya dengan mengucapkan kata ‘Alhamdulillah’ saja. Namun, ternyata ada beberapa cara mensyukuri nikmat yang telah Allah berikan.

Pertama, BERSYUKUR DENGAN HATI. Cara bersyukur dengan hati ialah dengan mengakui sepenuh hati apapun nikmat yang diperoleh bukan semata-mata kerana kepintaran, keahlian, dan kerja keras kita, melainkan kerana anugerah dan pemberian Allah Yang Maha Kuasa. Keyakinan ini akan membuat kita merasa ikhlas dalam menerima nikmat yang Allah berikan baik itu kecil, sedikit atau berlimpah sekali pun.

Kedua, BERSYUKUR DENGAN LISAN. Mengucap kata ‘Alhamdulillah’ ialah satu bentuk bersyukur dengan lisan, mengakui secara terang-terangan bahwa kita mensyukuri nikmat yang berasal dari Allah SWT. Juga ucapan Alhamdulillah merupakan satu bentuk pujian kepada Allah, mengakui bahwa hanya Allah-lah yang berhak untuk menerima pujian tersebut.

Ketiga, BERSYUKUR DENGAN PERBUATAN. Caranya dengan menggunakan nikmat yang telah Allah berikan pada jalan dan perbuatan yang diredhai-Nya. Seperti memberikan sebahagian rezeki yang kita dapatkan kepada orang lain yang memerlukan, anak yatim, membantu memberi sumbangan kepada pondok-pondok tahfiz, dan masih banyak hal lagi yang bersifat positif dan menandakan bahwa kita mensyukuri segala nikmat yang telah kita peroleh. Sikap ini berguna untuk senantiasa mengingatkan kita untuk selalu berterima kasih kepada Yang Maha Pemberi nikmat (Allah).


0 comments: