Metafizik

Nak sedekah atau tak...??

9:04 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

NAK SEDEKAH ATAU TAK..??

Sedekah atau Tidak

Ada suatu masa yang saya telah lupa. Saya pernah ditanya dengan satu soalan tentang sedekah dalam siri bengkel MSP sifu.

Peserta: Sifu, saya seringkali didatangi dengan mereka yang meminta sedekah tetapi saya ragu-ragu  samada mereka itu benar-benar orang susah atau tidak. Lalu disebabkan hal ini, hati saya berbelah bahagi samada ingin bersedekah atau tidak.

Saya: Saya sering mengalaminya juga. Apa yang saya lakukan, sepintas lalu saya tanya pada Allah ... "ya Allah nak beri ke tak nak ni ye ya Allah." Kemudian saya lakukan ikut dorongan hati saya. Kalau kuat dorongan nak beri, saya beri. Jika tidak... ye sudah.. jalan terus.

Peserta: Bukankah kita sombong kalau macam tu?

Saya: ye sudah. Kalau rasa kita sombong jika tidak beri... beri saja. 

Peserta: Tapi kalau beri, nampak orangnya macam tipu je takde duit.

Saya: Soal orang itu tipu atau tidak itu urusan dia dengan Allah. Yang kita tak habis-habis nak buat kerja Tuhan tu kenapa..?? Apa yang kita lakukan kepadanya itu soal kita dengan Allah. Kalau saya beri dia sedekah, pasti ada pahala untuk saya yang Allah berikan. Kalau dia tipu, ye sudah tentu dia berdosa dengan Allah. dan untuk pengetahuan, bila kita bersedekah, kita pada hakikatnya sedang membina jambatan akhirat. Yang menggerakkan dia mendekati kita itu Allah, tidak akan berlaku sesuatu itu dari Allah sia-sia. Paling tidak pun, hati kita belum lagi suci, maka Allah hadirkan mereka ini utk kita sucikan hati kita melalui kaedah bersedekah.

Faham....

Semoga bermanfaat...

📮Join Telegram Channel Bilik Ilmu 769SAFT
https://t.me/BilikIlmu_769SAFT

0 comments: