Metafizik

7 Cakra Bioplasmik (Bahagian III)

11:47 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

Dah kenal semua tadi, tak lengkap lagi tinggal satu cakra lagi iaitu CAKRA MATA BATIN..Yang inilah Allah sebut dalam Surah Al-baqarah ayat 269,

“Allah menganugerahkan al-Hikmah (kefahaman yang dalam tentang al-Qur’an dan as-Sunnah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa yang dianugerahi al-Hikmah, dia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).” (Al-Baqarah: 269).

Ada Hadis juga berkata, "Barangsiapa yang beramal dengan ilmu yang dia pelajari, nescaya Allah akan memberikan kepadanya ilmu yang tak perlu dipelajari." Inilah yang disebut sebagai ILHAM. ILHAM inilah yang dicetuskan di mata batin, mata ke-3. Kita banyak manusia hari nie lalui 4 step cuma nak buka mata ke-3 ini yang payah. Sebenarnya bukannya payah, senang sahaja. Apa sahaja yang kita belajar, kita amal In Sya Allah Allah akan buka ilmu yang tak payah belajar yang dinamakan sebagai ILHAM atau HIKMAH.

Kenapa cerita ini penting..??

Yang Allah nak bagitahu, suruh kita jaga kesemua cakra ini dengan sempurna mengikut syariat agama. Cuba bayangkan di luar sana, musuh-musuh Islam sudah tahu tentang ilmu ini apa yang mereka telah buat..

Contoh start di kaki, sepatutnya kaki kita ikut laluan syariat nak bawa pi mana..?? tentulah nak bawa pi masjid, nak bawa pi kelas-kelas atau majlis ilmu, nak bawa pi cari rezeki yang halal, nak bawa pi surau, nak bawa pi tempat-tempat yang diredhai oleh Allah, nak bawa pi cari ilmu tetapi depa nak bawa kaki kita pi mana. Hari ini  mereka bawa kaki kita pi clubbing, karaoke, kelab dangdut, pi tikam nombor ekor, pi tempat yang diharamkan dalam syariat. Akhirnya cakra kaki kita rosak dan musnah.

Boleh faham setakat nie..??

Naik pula kepada CAKRA SYAHWAT, syahwat ini memang ada disediakan oleh Allah. boleh ka kita nak buang syahwat nie..?? Mana boleh nak buang nafsu. Cuma kita nafsu ni kita boleh didik, latih dan kawal. Nak buang macam mana kan..?? Tetapi dalam agama cara untuk menyalurkan nafsu dengan baik dan mengikut syariat adalah melalui perkahwinan. Tetapi mereka nak pecahkan yang ini, mereka buat dengan jalan penzinaan. Hari ini perempuan seksi dalam tv, majalah, facebooki dan sebagainya. Hari-hari duk tonjol yang seksi, maka naik ka turun syahwat nie..?? Naiklah dia, lepas tu minum pula jenis tongkat ali, kopi jantan, kopi rimau dan sebagainya, kopi badaklah, kopi belalang, kopi gajah lagilah mencanak dia naiknya. Kalau salur pada pasangan itu tak salah, yang bersalahan tu bila salur pi tempat yang tak sepatutnya. Yang ada isteri pun makan luar dan begitulah sebaliknya.

Sekarang kita pergi pula tang CAKRA PERUT. Memang kena makanlah, tak makan dan minum mati. Tapi agama ajar kita makan dan minum yang bersifat dua benda iaitu Halalan Toyyiba. 1 halal baik dan berkhasiat untuk tubuh badan kita. Ada yang Allah kurniakan kepada manusia kedua-dua ni dan ada yang tertentu Allah akan tarik bab Toyyiba tu. Contoh Gula halal tapi tak Toyyib pada orang yang berpenyakit kencing manis. Menjadi mudharat. Allah dah tarik nikmat Toyyib tu. Jadi Allah nak kita jangan makan makanan yang haram dan syubhah. Yang ini kena jaga, makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang. Kita kebanyakan sendawa yang no.3 itu baru nak berhenti kan. Jadi inilah yang mereka nak. Jadi melalui jalan ni Yahudi duk tonjollah iklan makanan segera tu sat KFC, sat McD, sat PIZZA dan sebagainya. Kita pun pi makan macam-macamlah agenda depa nak rosakkan cakra perut.

Seterusnya kita naik ke CAKRA ANAHATA atau CAKRA KEIMANAN. Iman suruh beriman kepada yang 6 tadi tu. Tetapi dajjal, iblis dan syaitan nak suruh kita buang yang 6 tadi isi dengan TAK BERIMAN DENGAN ALLAH, TAK BERIMAN KEPADA SYARIAT, TAK BERIMAN PADA AL-QURAN DAN AGAMA. Depa nak kita tukar dan isi dengan yang sebaliknya seperti benda kufur, was-was dan ragu-ragu, syirik, khurafat, ideologi, ism2 dan di luar syariat dan batasan Islam dan akhirnya keluar agama daripada hati dan keyakinan kita.

Seterusnya kita naik lagi ke CAKRA KERONGKONG Allah suruh baca Al-quran, suruh ucap yang baik-baik, suruh belajar hadis dan tadabbur Al-quran, suruh belajar ilmu dan bahas, tapi mereka nak tukar nak rosakkan cakra kerongkong ini dengan yang budak kecik dengan ceria popstar, orang tua dengan kilauan emasnya, tengah-tengah tu kita pun buatlah dengan Akademi Fantasia, Mentor sampai ke Maharaja Lawak Mega dan Maharaja Tak Lawak dan sebagainya. Inilah agenda depa nak merosakkan cakra kerongkong kita nie.

Naik lagi ke atas iaitu CAKRA AKAL. Allah nak akal kita supaya berfikir mengikut landasan Al-quran tetapi mereka nak kita berfikir jangan pakai al-quran, jangan pakai hadis, tapi pakai logik akal semata-mata. Apa yang kita rasa betul, betullah walau Al-quran kata salah. Apa yang kita rasa salah, salahlah walau Al-quran kata betul. Jangan guna dua kompenan utama syariat ini lagi. Hari ini pun kita lebih ikut rasa hati. Orang yang ikut rasa hati, akal dia memang tak terpandu dengan Al-quran dan As-Sunnah. Hati kan ada agama, tapi bila agama dah dibuang, nak fikir ikut mana lagi. Sebab itulah dalam siri-siri bengkel asas MSP, sifu minta semua peserta bawa tafsir Al-quran kongsikan kaedah rujuk al-quran dengan numbering. Hati yang tidak terarah pada Allah dan nabi memang begitulah. Tapi mata ketiga tentulah tidak terbuka dan memang akan mati terus.

Inilah hakikat sebenarnya yang berlaku tentang isu cakra ni. Hari ni memang hakikat cakra kita semua ni dah rosak. Jadi nak perbetulkan semua ini ikutlah jalan-jalan yang disebutkan tadi.

Faham setakat ini, In Sya Allah esok kita sambung pula andai diizinkan bagaimana pembuktian Al-quran tentang warna dan bagaimana ia mempengaruhi Spiritual kita.

Terima kasih sifu 😁
Seronok bab ni hehe ... kalau tengok anime naruto ada pasal cakra jugak 😂

Baik, cerita NARUTO pakai cakra mana untuk super power dia..??

Saya rasa cakra yang ke-4 , 5 😅

Salah satu watak dalam cerita Naruto, Sage berharap untuk membangun perdamaian di seluruh dunia adalah tujuan yang tidak pernah dapat dicapai dalam hidupnya sendirian. Mengetahui bahwa akhir hidupnya sudah dekat, kekuatan Sage dipercayakan-Nya, mimpi, dan warisan untuk kedua putranya. Anak yang lebih tua, yang mewarisi Bijak "mata" (chakra yang kuat dan energi spiritual), percaya bahawa kekuasaan adalah kunci yang benar untuk perdamaian. Inilah bila kita kaitkan dengan apa diskusi kita tadi, Bijak "mata" inilah CAKRA AJNA, CAKRA MATA KE-3 tu.

Anak muda, yang mewarisi "tubuh" Sage itu (akan kuat dan energi fisik), percaya bahwa cinta adalah kunci yang benar untuk perdamaian. Bila kita kaitkan CINTA itulah HIDUP BERKASIH SAYANG, AR-RAHIM dan AR-RAHMAN.

Dalam cerita NARUTO, Sage dari Enam Jalan (Rikudō Sennin) adalah tokoh legendaris yang mendirikan seni ninjutsu dan menciptakan dunia ninja. Menurut Jiraiya, Sage adalah seorang imam yang lama muncul dalam zaman perang tak berujung. Dia adalah yang pertama untuk menjelaskan kebenaran tentang chakra, saat ia mencuba untuk menggunakan kekuatan dan kebijaksanaan untuk memimpin dunia untuk perdamaian bukan perang.

Bila kita melihat dari sudut hakikat, apa mesej yang NARUTO nak sampaikan kepada kita.
Sage itulah perlambangan kepada ROH kita
Enam Jalan itulah 6 Rukun Iman kita
Bila kesemua cakra ini dimanfaatkan sebaiknya, maka tenanglah kita
Andai di salahgunakan cakra nie, maka bergolaklah kita

😱 Ada jugak kene mengena rupanya sebab bila perhatikan cerita naruto banyak perwatakan nama dari hindunism asyura dan indra. Tu terkejut 😅

Nak faham hakikat, belajar melihat kain hingga ke kapas. Nak sifu kupas CAKRA dalam Filem NARUTO, then komen nanti sama atau tak dengan apa kita diskusi hari ini.


Ini cakra dalam filem NARUTO
dalam ilmu MSP ini ada pencerahan tentang ini mengikut pattern manusia

Besi - Kod Asas Diri 1 & 6/ Kinestatik ikut NLP
Air - Kod Asas Diri 2 & 7/ Visual ikut NLP
Api - Kod Asas Diri 3 & 8 / Audia ikut NLP
Kayu - Kod Asas Diri 4 & 9 / Digital ikut NLP
Tanah - Kod Asas Diri 5/ Flexible ikut NLP

Kalian Besi ka, Air ka, Api ka, Kayu ka atau tanah..??
Yang mana dah beli Ebook Potensi Diri Part-1 boleh check tengok semula.

0 comments: