Metafizik

Sedekah Dhuha

9:05 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

Bismillah..

Assalamualaikum dan selamat pagi sahabat sahabat yang dikasihi dan sifu sayangi semua..
apa khabar hari ini, sihat..?? 
Dah sarapan ka..??
Dah selesai dhuha dan bersedekah di awal pagi..??


Bismillah....

"Barangsiapa yang bergembira atas datangnya Ramadhan, Allah telah mengharamkan jasadnya dari api neraka." (HR. an-Nasa'i)

Terlebih dahulu...

Saya yang jahil, hina lagi kerdil dengan penuh ikhlas hati dan rendah diri ingin menyusun sepuluh jari memohon kemaafan atas segala khilaf dan salah. 

Atas kelemahan kata-kata; lisan mahupun tulisan. Atas kekurangan laku; menyakiti mahupun membawa kerugian. Semoga dengan kemaafan diri ini, Allah swt mempermudahkan untuk bertemu & merasai nikmat keindahan tetamu yang penuh barakah ini, Ramadhan Almubarak . 

Semoga dengan kemaafan ini lebih eloklah ukhwah kita semua dan moga ia jua membawa redha Ilahi. 

Selamat meraikan kedatangan Ramadhan Almubarak dan semoga kita mendapat kebaikan & merasai nikmat hingga hujung Ramadhan : Rahmat - Pengampunan - Dijauhkan api neraka. Aamiin

Solat Dhuha
Solat dhuha bukanlah untuk kita ingat pada 'duit' 'kaya' 'nasib baik' 'magnet rezeki' 

Tapi untuk kita ingat pada Allah yang *memberi rezeki*.

Jom Dhuha !

Bagi sahabat-sahabat yang sudah membuka pili air TAHAJJUD awal pagi tadi, jom kita sama-sama tadah pula dengan baldi DHUHA ya..

“Apabila telah ditunaikan shalat, Maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah rezeki Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.” (QS. Jumu’ah: 10)

Dalam hidup kita ni, kita boleh cari rezeki seluas air di lautan, kita boleh mencari pengaruh atau networking seluas padang pasir, tapi biarlah hidup kita kita dapat merasai nikmatnya. Hidup kita ini untuk dinikmati seadanya dan bukannya untuk ditangisi.

Nikmat bersilaturrahim dengan Maha Pencipta dan sesama insan, nikmat hidup berkasih-sayang. Ikutlah apa yang digariskan dalam SOP Al-quran, ikut sunnatullah. Kalau tak semuanya hanya jadi debu-debu berterbangan sahaja dan kita akan kepenatan.

Contoh :- 
Kalau dalam sharing ayat al-Quran di atas Allah gariskan kita untuk solat dulu sebelum bertebaran keluar mencari rezeki di atas muka bumi Allah ini, berikan masa sekurang2nya 2 rakaat dua untuk Maha Pemberi Rezeki sebagai tanda syukur dan terima kasih.


0 comments: