Metafizik

Pelaburan : Mencipta Passive Income

10:55 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Dalam ilmu FAST Quadrant sifu, salah satu topik PELABURAN : Mencipta Passive Income
Biasa kita dengar pakar kekayaan selalu mengatakan bahawa orang kaya atau orang yang telah mencapai kebebasan kewangan (financial freedom) haruslah memiliki 2 kekayaan iaitu :-

1. Kekayaan wang
2. Kekayaan waktu

Berapa ramai setuju dengan sifu..??

Jadi, apabila di kalangan kita hanya memiliki salah satunya sahaja maka kita tidak tergolong di dalam circle orang kaya dan kebanyakan orang kedua-duanya pun takder. 

Banyak wang tapi tiada waktu, ini bererti kita orang yang terlampau sibuk dan tidak pernah menikmati hartanya, sedangkan banyak waktu tapi tidak punya wang, sudah jelaslah tu, pasti kita dikategorikan sebagai PENANAM BUAH ANGGUR YANG BAIK..(Menganggur)

Untuk mencapai hal tersebut, kita harus mempunyai "Wang bekerja untuk kita" atau tanpa bekerja kita tetap punya pendapatan, inilah yang disebut sebagai PASSIVE INCOME..Dalam silibus ilmu MSP, satu daripada 5 level income yang digali daripada Potensi Insan adalah Income Passive, selain daripada Income Harian, Bulanan, Moderate dan Legacy.

Jadi, jika kita menjadi pekerja sesuatu perniagaan kemudian menerima gaji bulanan itu bukannya dipanggil passive income kerana kita harus bekerja untuk mendapatkannya..Dan itu kita panggil sebagai ACTIVE INCOME.

Contoh :-
Ketika kita melakukan pelaburan atau investment berupa pembelian rumah, kemudian rumah tersebut kita sewakan, hasil sewa setiap bulan itu yang kita terima itulah dipanggil sebagai passive income. Atau business networking atau agent takaful, hasil komisyen setiap bulan itu yang kita terima itulah dipanggil sebagai passive income. Selain daripada itu passive income berasal dari jenis usaha lain seperti dividen, royalty dan sebagainya.

Faham dan boleh follow setakat ini..

Robert Kiyosaki yang cukup famous denga quadrant EBSI, Bapak Kaya Bapak Miskin (Rich Dad, Poor Dad) mengatakan passive income minima 3 kali lebih besar daripada perbelanjaan kita. (Sebab itu ikut ILMU TRAFFIC LIGHT FINANCIAL FLOW, di Lampu Merah adalah TOTAL EXPENSES, di Lampu Kuning adalah Income perlu kita dapatkan 3x Expenses bulanan)

Contoh :-
Jika kita mempunyai expenses bulanan sebanyak RM1000 sebulan untuk memenuhi seluruh keperluan. (Lampu Merah), PASSIVE INCME kita secara minima adalah sebanyak RM3000 (Lampu Hijau), barulah kita ini dikategorikan mencapai Financial Freedom. Bab ini, sifu sangat sokong 300% dengan Kiyosaki..

Tapi di sini sifu nak tambah nilai spiritual atau kerohanian yang tidak ada dalam Quadrant EBSI Kiyosaki khas untuk kita sebagai umat Nabi Muhammad iaitu meminta kepada Yang Maha Kuasa.

Baik, sekarang jom kita gunakan itu untuk PELABURAN LANGIT. 

Ada tak agama kita mengajarkan kepada kita untuk menciptakan PASSIVE INCOME..?? 
Cer jawab

Baiklah, sifu teruskan ya. Benar agama sudah mengajarkan kepada kita untuk menciptakan passive income, bahkan lebih daripada itu sebenarnya. Agama mengajarkan kepada kita PASSIVE INCOME KEKAL ABADI yang kita nikmati dunia hingga akhirat nanti. 

Pesan Nabi, ada 3 jenis pelaburan passive income atau kekal abadi yang boleh lakukan adalah :-

1. Amal Jariah
2. Ilmu Yang Bermanfaat
3. Anak Soleh yang selalu mendoakan orang tuanya

Pernah dengar kan..???

Kali ini sifu nak sentuh passive income yang ke-3 untuk penghargaan kepada anakanda sahabat tribe kita yang terpilih menjadi imam solat terawih di malim nawar tadi tu.

Anak yang soleh yang selalu mendoakan kedua orang tuanya. Kerana itulah Nabi memerintahkan kepada para umatnya untuk bernikah dan memiliki keturunan, kerana boleh mendapatkan pahala yang kekal abadi dengan menghasilkan anak yang soleh. Ini tidak ada dikupas oleh Kiyosaki.

Selain itu juga, orang yang telah bernikah akan mendapat rezeki yang melimpah ruah dan keutamaan amal sebagaimana yang telah Nabi pesan kepada seluruh umatnya iaitu :-

1. "Nikahilah olehmu kaum wanita itu, maka sesungguhnya mereka akan mendatangkan harta (rezeki) bagi kamu."

2. "Solat 2 rakaat yang diamalkan orang yang sudah berkeluarga adalah lebih baik, daripada 70 rakaat yang diamalkan oleh jejaka perawan."

Jangan salah anggap...seorang anak dapat memasukkan kedua orang tuanya masuk syurga juga dapat menghantarkan kedua orang tuanya masuk neraka apabila kita tidak mampu mendidiknya dengan baik.

Habis tu, akan timbul satu persoalan, bagaimanakah caranya kita baru dapat menghasilkan anak yang soleh..??? Cuba jawab

Bagaimana caranya kita menghasilkan anak yang soleh? Untuk itu sebenarnya Allah sudah menggariskan dan menjelaskan di dalam Al-Quran, nasihat Luqman, Si Ahli Hikmah, tentang bagaimana pendidikan yang harus kita didikkan kepada putera-puteri kita :-

a) AKIDAH atau TAUHID - "Wahai anakku, janganlah engkau menpersekutukan atau menduakan Allah."

b) BERBAKTI PADA ORANG TUA - "Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya."

c) IHSAN - "Wahai anakku! Sungguh jika ada sesuatu perbuatan seberat biji sawi dan berada dalam batu atau di langit atau di bumi, Nescaya Allah akan memberinya (Balasan)

d) SOLAT - "Wahai anakku! Dirikanlah Solat"

e) AMAR MARUF NAHI MUNGKAR - "Suruhlah manusia berbuat kebajikan dan cegahlah mereka dari berbuat kemungkaran."

f) SABAR - "Bersabarlah terhadap apa yang menimpamu"

g) BUDI PEKERTI YANG LUHUR - "Janganlah kamu sombong, angkuh, sederhanakanlah dalam langkahmu dan lunakkan suaramu"

Apakah kita telah melakukan pendidikan kepada putera-puteri kita sesuai dengan perintah Allah tersebut? Kalau belum, jom mari kita sama-sama Niatkan dan wujudkan pendidikan yang telah diperintahkan oleh Allah tersebut.

Semasa di Indon, pernah berbual dengan seorang jutawan sufi. 

"Kamu jangan jadi kebanyakan orang, sudah berjaya tapi tidak amalkan lagi ibadat seperti dia sedang gagal dulu. 

Masa gagal, rintihannya pada Allah seperti tiada nyawa. Tapi bila sudah berjaya kenapa rintihan dia tidak seperti ketika sedang sedang  gagal?

Kamu bilang bila kamu sudah berjaya. Rezeki sudah diberkati?"
...

Kata-kata ini menggegarkan jiwa.


0 comments: