Metafizik

Fastabiqul Khairat

3:38 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Berkenaan post 4 perkara yang sifu nyatakan dalam entri sebelum ini, ada sahabat kita bertanyakan sifu adakah ini tidak dikira sebagai menunjuk-nunjuk..

Ini Jawapan sifu :-

Setiap sesuatu itu bermula dengan NIAT kita sebenarnya...NIAT kita adalah untuk FAST singkatan "FASTabiqul Khairat" atau berlumba-lumba dan berpesan-pesan dalam kebaikan sesuai dengan Firman Allah dalam Al-Quran Surah 2 ayat 148.

"Sebaik baik manusia adalah paling bermanfaat pada manusia" (HR.Ahmad, ath-Thabrani, ad-Daruqutni).

Kita tidak mampu berbuat dakwah yang besar, kita buat kecil-kecilan. Jangan tinggal semua.

Hidup kita ini cukuplah dengan memikirkan apa Allah nak kata pada kita daripada apa orang nak kata. barulah ada ketenangan jiwa. Kisah bab nak ambil kira apa orang nak kata ini sudah di designkan dan  diabadikan dalam Al-quran surah Al-Luqman, bacalah

Berikut akan diceritakan suatu kisah yang sudah masyhur, kisah Luqman AL-Hakim dan Keledai, tapi alangkah baiknya kita mengenal sedikit siapa itu Luqman Al-Hakim. Luqman Al-Hakim adalah seseorang yang istimewa, yang namanya Allah abadikan dalam Alquran. Beliau bukanlah nabi atau rasul, tapi pola didik terhadap anaknya patut dijadikan panutan. Dialah Luqman Al hakim.

"Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar". (QS. Luqman: 13).



0 comments: