Metafizik

Tugas manusia sebagai hamba (Ibadah, memakmurkan dunia, penyucian diri)

8:22 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

Bismillah...

Assalamualaikum dan selamat pagi, apa khabar hari ni. Sihat ka?

Sifu doakan semoga Allah permudahkan segala urusan kita hari ini, mudah-mudah dan sehabis mudah.

Bismillah...

Tugas manusia sebagai hamba.
1. Ibadah
2. Memakmurkan dunia.
3. Penyucian diri.

Tengok pada jari kita ada 3 ruas kehidupan. 

Ini berbalik kepada ilmu basic kehidupan yang pernah sifu share sebelum ini.

1. Awaluddin Maakrifatullah itulah ibadah
2. Bila kita ada ilmu, sila memakmurkan insan 
3. Tasawuf atau lakuan penyucian hati

BASIC ILMU KEHIDUPAN : ILMU 3 RUAS

Lihat jari kalian, setiap jari kita ada 3 ruas, as a manusia normal
Jadi bila satu tangan ada 5 jari itu bermakna ada 15 ruas
Yang mana terlebih ruas dan terkurang itu luar biasa insannya

Baik, setiap jari mewakilli peringkat usia sepertimana yang sifu selalu ajar dalam siri-siri kelas MSP sebelum ni.

Jari kelingking - umur 0-10 tahun (kanak-kanak)
Jari Manis - umur 11 - 20 tahun (remaja)
Jari tengah - umur 21 - 30 tahun (kemuncak hidup)
Jari telunjuk - umur 31 - 40 tahun (dewasa)
Ibu jari - umur 41 - 50 tahun (masa sedar diri & buat amal jariah)
Benjolan tulang keluar di ibu jari - 51 - 60 tahun (terlebih itu usia bonus untuk kuatkan amal ibadah)

Apa yang sifu nak share tentang ruas ini adalah tentang setiap peringkat umur kita tadi tu, WAJIB bawa bersama 3 ruas ini, Allah tak jadikan itu sia-sia melainkan ada asbab musababnya.. Yang cerah minda dan jiwa akan memahamilah perkara ini.

Baik, apakah rahsia di sebalik 3 ruas ni :

Ruas Pertama @ Paling Atas atau ikut kajian sains dipanggil Ruas Tulang Distal adalah AWALUDDIN MAKRIFATULLAH (Mengenal Tuhan). Rasulullah SAW sendiri pun sehingga umur 40 tahun membawa Awaluddin Maakrifatullah, mengajak manusia hidup mentauhidkan dan mengesakan Allah.

Ruas kedua @ Tengah atau ikut kajian sains dipanggil Ruas Tulang Tengah adalah Ilmu Feqah/Ilmu keduniaan/ilmu syariat yang menjadi garis panduan kehidupan supaya tidak menimbulkan kemaslahatan masyarakat. Dengan bahasa mudahnya, selagi kaki berpijak di bumi yang nyata, kena ikutlah garis panduan. Selepas umur 40 tahun, barulah baginda Rasulullah diturunkan Al Quran sebagai Modul, SOP itu adalah terletak pada sunnatullah itu sendiri iaitu diri baginda Rasulullah.

Ruas ketiga @ paling bawa atau mengikut kajian sains dipanggil Ruas Tulang Proximal adalah Tasawwuf/Hakikat iaitu menundukkan hati, bertawadduk hanya pada Yang Esa.

Ilmu 3 ruas yang paling basic dalam kehidupan ini kena di bawa seiring dengan peringkat usia, andai dipisahkan tidak sempurnalah seseorang hamba Allah umpama dipisahkan jasad dengan nyawa..

Contohnya, andai dia beriman sekalipun ulang-alik masjid dan sebagainya tapi hati dipenuhi dengan sifat ego, hasad dengki, ke"Akuan" besar, merasakan diri itu sudah sempurna Ahli syurga dan suka menjatuhkan hukum atas individu lain. Allah SWT akan benci dan menyampah lalu berakhirnya di neraka. Semuanya lengkap melengkapi antara satu sama lain. Rukun Islam (syariat) itulah letaknya pada Ruas ke-2, dan Rukun Iman (hakikat) terletak pada Ruas ke-3. Semuanya dimulakan dengan awaluddin maakrifatullah. Kita tak kenal siapa yang kita sembah, jadi kita sembah siapa sebenarnya dan bagaimana amalan kita..??

Bila hati kita bertawadduk pada yang Esa, Allah merestui maka Alam pun merestui maka apa yang kita lakukan dalam kehidupan seharian semuanya akan menjadi mudah-mudah sahaja.

Bila hati kita ego, keAkuan besar, Allah akan menyampah maka Alam sekeliling juga menyampah, semuanya akan jadi sukar dan sangkut sana sini.

Semoga bermanfaat, dan jaga ilmu basic kehidupan ini baik baik.


Pesanan Allahyarham Tuan Guru Hj. Salleh Musa,

"Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.. Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan sebagainya jika Allah sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allahlah depa dok suka sesatkan orang, bida'ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habis semuanya..

Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.. Jangan dok ikut puak-puak Syi'ah, Wahabi, Mu'tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya..

Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama' - ulama' tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama' tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. 

Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah akan bantu.."

Inilah RAHSIA ILMU 3 RUAS JARI.

















Sedikit diskusi ilmu di Academy, bolehlah ambil masa untuk membacanya.

0 comments: