Metafizik

Ilmu Metafizik

3:37 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

Ilmu Metafizik ini bukan sepatutnya basi tapi sepatutnya dah lama dibongkar kembali setelah dicampak ke Sungai Furat oleh tentera Monggol yang menyerang Kota Baghdad, gedung terbesar dunia ilmuwan Islam suatu ketika dulu.

Metafizik dah dipelopori al-kindi, al-farabi, ibnu sina lebih 1000 tahun yang lalu. Ia membicarakan tentang realiti kewujudan dunia & seisinya yang dikaitkan dengan Kebesaran & Kehebatan Maha Pencipta.

Ini temasuklah fitrah kejadian manusia sebagai khalifah dan sebaik2 kejadian (surah At-Tin:4) bersesuaian dengan tujuan penciptaan & tanggungjawabnya sebagai khalifah.

Dengan kaedah ilmu metafizik + ilmu genetik, aura, fingerprint, personaliti, karakter, bakat, potensi sebenar kita akan dapat dikenali, difahami & dikelola dengan baik. Apatah lagi jika kita penganut agama yang baik, maka hidup kita akan lebih bermakna.

Ringkasnya, antara cabang ilmu metafizik adalah mengenal diri.

"Barangsiapa yg mengenal dirinya, maka sesungguhnya dia telah mengenal tuhannya". (Yahya ibn muadz al-razi - ulama sufi)

"Kenalilah diri anda & musuh anda. Nescaya anda menang walaupun 100 pertempuran" (Sun Tzu, ahli sains ketenteraan & komander perang china 500SM).

Ilmu metafizik takde kaitan dengan ramalan seperti nostradamus. Ia hanyalah ilmu mengenal diri & alam. Hatta salah seorang imam masjid negara, Azhar Tuarno tidak mengatakan salah bagi program-program seperti ini ketika persatuan pengguna islam meminta beliau menjustifikasikannya.

Sepertimana kita kenal orang lain melalui pemikiran, percakapan & perlakuannya lalu kita buat jangkaan terhadap apa yang dilakukannya..adakah selama ini kita MERAMAL tentang orang lain?

Jika ya, bermakna kita semua sebenarnya sudah melakukan syirik. Na'uzubillah.

Walau apapun..
sebenarnya ilmu metafizik bergantung kepada kaedah penyampaiannya. Jika speaker cenderung kepada RAMALAN nasib, maka ilmunya masih belum tamat.

Jika hanya analisis, evaluasi & antisipasi, maka keadaanya samalah seperti kita menjangkakan keadaan ekonomi @ kemenangan pilihanraya.

So, berhati2 lah dalam penyampaian & pengamalan ilmu metafizik. Hanya yang terbaik boleh menyampaikan dengan sebaiknya dan penuh hikmah. Ingat Allah selalu. Jaga ketinggian martabatnya agama-Nya, maka Allah akan memelihara mulut kita dari segala perkara yang boleh mengelirukan & menyesatkan manusia.

Sedikit pandangan hamba yang fakir lagi hina ini....

0 comments: