Metafizik

Kitaran Tawaf

3:37 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

KITARAN TAWAF

Lingkaran paling Dalam  = 8 (Major Issue)
Tidak tahu potensi diri dan bagaimana nak gunakan bakat semulajadi utk survival hidup, cabaran dan dugaan dalam hidup datang bersilih ganti seumpama turun naik nafas sahaja. Strength kamu adalah dalam bidang servicing (8)

Lingkaran Tengah = 8216 (Bagaimana Nak Selesai Masalah)
kena kenal bakat dan potensi diri (8), manfaatkan sebaiknya sebagai Perunding kewangan dan insurans, takaful dan unit amanah, jurujual, (216)..Dalam Pola Pattern Luaran juga ada coding 178 (Jualan Langsung, Networking, Trader, Emas dan kewangan, Politik, Pemasaran, Perunding Takaful & Pelaburan)

Lingkaran Luar = 71139755 (Bagaimana Nak Keluar dari Belenggu Kehidupan)
Bina Networking, kumpul database as much as you can dan buat database management elok-elok, belajar ilmu Funnel System, bina dan susun semula Team, Agressif memperkenalkan Branding ke dalam Networking yang dibina melalui bidang pembangunan insan dan latihan dan mencari peluang-peluang business baru.

Cuba tengok dengan Pola Luaran di mana sifu ada tulis di situ

Coding Asas (8) + 7 =6
Maksudnya sebagai tindakan yang perlu dibuat adalah dengan potensi dalam servicing (8), untuk mendapatkan Cash (6) adalah dengan terlibat dalam industri yang melibatkan Networking (7). Apa yang sifu boleh advise di sini adalah dengan kerjaya sebagai cikgu sekarang sebagai Income Bulanan, maka tambah Income Moderate dan Passive melalui bidang Financial Consultant.

Cuba lihat pada korelasi dibawah ya

Pola Luaran (Action)
Ada pola-pola jelas seperti di bawah
821 - bidang kerjaya yang menggunakan bakat suara dan service
167 - perunding kewangan, unit trust
393 - saham, investment, pemborong

Pola Dalaman (Impian)
156 - motivator, perancang kewangan, seminar, event management
615 - seminar, event management, motivator
729 - PR, Online Marketing, Printing & advertising

4 Digit IC (Sosiologi Ekonomi Di Bumi Malaysia)
Coding Asas 3 (Bidang Investment)
Ada pola-pola seperti dibawah
366 - agent, saham
562 - Bidang penasihat kewangan dan pelaburan, bidang perbankan, lelongan dan gadaian
551 - Hartanah dan broker, agen kewangan dan takaful

Nampak dengan jelas tak di situ, pola apa yang berulang-ulang paling banyak di semua tempat ada, cer bagitahu sifu..??

Adakah ianya satu kebetulan atau ketentuan..??? cer jawab
Kalau biji benih durian, walau kena sabar menunggu 10 tahun utk makan hasilnya adakah tetap menjadi buah durian atau jadi mentimun..?? cer jawab
Sampai begitu sekali Allah beri ilmu melalui bahasa alam atau ayat-ayat kauniyahnya berkenaan tentang beriman dengan Qada' dan Qadar tapi kita masih lagi nak menidakkannya..??

Nak ikut pun takpa, tak mau ikut pun tak berdosa besar...yang tenggelam timbul tuan empunya diri. kadang-kadang kita susah nak beriman dengan Qada' dan Qadar. Jauh lagi nak beriman dengan Ayat ayat Al-quran seperti di bawah ni.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kadang-kadang apa yang sifu explain susah sangat depa nak ikut, dah bagi signboard dan gps, tak mau ikut, tak tahu nak kata apa. Sifu boleh tarik seekor keldai datang ke tepi sungai, tapi sifu tak boleh paksa keldai itu minum air melainkan keldai itu berusaha minum dengan sendirinya. Sepertimana Firman Allah dalam Al-quran

Terjemahan surat Ar-Ra'd ayat 11. ....“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”.

Qada' - ini ketentuan Allah sejak azali secara fitrah. Allah kata Kun sekali jer, kita jer degil dan berasa diri pandai nak menafi dan melawan hukum fitrah buat Kun Kun Kun tak Fayaaakun sampai ke tua. Duk pi mai pi mai tang tu jugak kan...macam-macam buat tak jadi..lepas tu menangis air mata berdarah di tepi birai katil kan..

Qadar - ini adalah Nisbah keimanan kita mengikut level sunnatullah sejauh mana kita nak mengaplikasikannya dalam kehidupan dengan meletakkan Allah di hadapan segala sesuatu.

Real Mentor adalah PENGALAMAN KEGAGALAN kita jatuh bangun itu
Hasil berkat sabar, redha tawakkal, berserah secara total kepada Tuhan
barulah Allah anugerahkan sebuah kejayaan
jelas dah Allah bagitahu dalam Al-quran, kenapa kita nak nafikan
Rujuk Surah Al-Insyirah ayat 5-8

“Maka sesungguhnya beserta kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah 94 Al-Insyirah ayat 5). 
Ini adalah Sunnatullah! Nabi Muhammad merasa berat beban itu sampai seakan-akan hendak patah tulang punggung memikulnya. Namun di samping beratnya beban, atau beserta dengan beratnya beban, namanya diangkat Tuhan ke atas, sebutannya dimuliakan! Karena demikianlah rupanya Sunnatullah itu; kesulitan selalu beserta kemudahan. Yang sulit saja tidak ada! Yang mudah saja pun tidak ada! Dalam susah berisi senang, dalam senang berisi susah; itulah perjuangan hidup. Dan ini dapat diyakinkan oleh orang-orang yang telah mengalami.

Lalu diulang sekali lagi untuk lebih mantap dalam fikiran: “Sesungguhnya beserta kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah 94 Al-Insyirah ayat 6). 

Dan itu memang akan terjadi terus, berulang-ulang, kesulitan itu senantiasa disertai kemudahan; dalam susah ada mudahnya, dalam sempit ada lapangnya. Bahaya yang mengancam adalah menjadi sebab akal berjalan, fikiran mencari jalan keluar. Oleh sebab itu dapatlah diyakinkan bahwa kesukaran, kesulitan, kesempitan, marabahaya yang mengancam dan berbagai ragam pengalaman hidup yang pahit, dapat menyebabkan manusia bertambah cerdas menghadapi semuanya itu, yang dengan sendirinya menjadikan manusia itu orang yang dinamis.

Tetapi ini pasti akan tercapai hanya jika Iman di dada dipupuk, jangan lemah iman. Karena lemah iman akan menyebabkan kita terjatuh di tengah jalan sebelum sampai kepada akhir yang dituju, yang akan ternyata kelak bahwa kesulitan adalah kejayaan dan keberuntungan yang tiada taranya. Kadang-kadang sesuatu pengalaman yang pahit menjadi kekayaan jiwa yang tinggi mutunya, jadi kenangan yang amat indah untuk membuat hidup lebih matang. Sehingga datang suatu waktu kita mengucapkan syukur yang setulus-tulusnya dan setinggi-tingginya karena Tuhan telah berkenan mendatangkan kesulitan itu kepada kita pada masa yang lampau.

Itulah suatu keajaiban hidup!

“Maka apabila engkau telah selesai, maka tegaklah.” (Surah 94 Al-Insyirah ayat 7). 
Artinya apabila telah selesai suatu pekerjaan atau suatu rencana telah menjadi kenyataan: Fan-shab! Artinya bersiaplah buat memulai pekerjaan yang baru. Dengan kesadaran bahwa segala pekerjaan yang telah selesai atau yang akan engkau mulai lagi tidaklah terlepas daripada kesulitan, tapi dalam kesulitan itu kemudahan pun akan turut serta. Ada-ada saja nanti ilham yang akan diberikan Allah kepadamu, asal engkau senantiasa menyandarkan segala pekerjaanmu itu kepada Iman.

Tetapi sekali-kali jangan lupa, yaitu: “Dan hanya kepada Tuhanmu, hendaklah engkau berharap.” (Surah 94 Al-Insyirah ayat 8).



Inilah satu pedoman hidup yang diberikan Tuhan kepada Rasul-Nya dan akan dipusakakan oleh Rasul kepada ummatnya, yang tegak berjuang menyambung perjalanan memikul “beban berat” itu menjalankan perintah Tuhan; selesai satu usaha, mulai lagi usaha baru. Tapi Tuhan jangan ditinggalkan! Jangan gentar menghadapi kesukaran, karena dalam kesukaran itu pasti ada kemudahan, asal engkau pergunakan otakmu buat memecahkannya. Sebab Tuhan tidak pernah mengecewakan orang yang bertawakkal kepada-Nya.

0 comments: