Metafizik

Tolong Pakcik Nakk...

10:51 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


[ TOLONG PAK CIK NAKK]

Saya tengah settlekan urusan dalam bank petang semalam, nampak pakcik OKU penglihatan ni kat luar berdiri sorang-sorang. 

Saya keluar daripada bank sebab nak ke bank lain yang tak jauh daripada situ. Sambil keluar, saya tengok pakcik ni dan cakap dalam hati.

"Tengah tunggu orang kot."

Lepas habis urusan semua, saya naik kereta dan sengaja lalu depan bank tempat pakcik berdiri tadi. Terkejut, sebab pakcik tu masih ada lagi, masih berdiri sambil tangan lambai-lambai mungkin nak minta tolong sesuatu.

"Weh, lama giler pakcik ni berdiri."

Banyak kereta dan orang yang lalu, tapi kenapa pakcik ni kat sini lagi?

Saya terus drive kat pakcik tadi, buka tingkap terus tanya,

"Pakcik nak kemana ni?"

"Masjid."

Saya pun jemput masuk kereta, terus drive ke masjid jarak dalam 8 minit.

Tiba-tiba kat radio, keluar azan asar. Muka pakcik ni terus berubah jadi gelisah, peha kaki ke kiri kanan, tangan menggeletar.

"Berapa lama lagi nak sampai masjid?"

Kebetulan waktu tu memang tengah jem, traffic light merah.

"Tolonglah cepat sampai masjid, pakcik tak nak tertinggal jemaah ni."

Selang 30 saat, mesti tanya.

"Dah sampai mana?"

"Kata lagi 2 minit, kenapa tak sampai lagi?"

"Dah lambat ni, kenapa traffic light merah lama sangat ni?"

Pakcik ni namanya Haris, umur hampir 40, 21 tahun duduk sebatang kara, pergi minta bantuan baitulmal berbulan-bulan masih tak dapat, hanya dapat duit welfare RM200 untuk terus hidup.

Tahu kenapa pakcik ni tak nak tertinggal jemaah?

"Sebab pakcik dalam kesusahan."

Pakcik ni nak minta tolong kat Tuhan. Dia tak bergantung & meminta-minta kat manusia, dia tahu hanya Allah yang mampu bantu. Betul-betul jaga hubungan dia dengan Maha Pemberi Rezeki. 

Dia risau terlepas jemaah lebih daripada risau duit tak cukup.

Pakcik Haris, saya tahu pakcik tak dapat baca tulisan saya ni. Tapi saya just nak beritahu, terima kasih sebab buat saya terdiam. Saya tak pernah gelisah macam pakcik semata-mata sebab belum solat walaupun dah dengar azan.



Semoga Allah bantu pakcik dunia-akhirat. Ameen!

0 comments: