Metafizik

Root of Cause

10:11 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Bismillah....Assalamualaikum dan selamat pagi semua..apa khabar hari ini..???

Berapa ramai nak tahu, dan berada dalam situasi sebegini, jujur dengan diri sendiri ya

1. Kenapa rezeki kita sempit..??
2. Strategi melunaskan hutang..??
3. Melunaskan hutang dengan strategi bersedekah..??

Kenapa sifu suka share dan ulang perkara sebegini seperti kenal diri, kenal Tuhan, zakat, sedekah, tahajjud, dhuha dan sebagainya sampai kalian naik bosan..??

Sifu akan share perkara2 sebegini, kerana sifu sangat-sangat faham "Root of Cause" kenapa kita berada dalam situasi begitu, berdasarkan sunnatullah dan apa yang digariskan dalam Al-Quran, ambil ibrah dan pengajaran dari generasi-genarasi awal.

Bak Kata Imam Malik (salah seorang imam empat mazhab) menjawab melalui tulisan pada kitabnya Al-Muwattha,"Tidak akan berjaya generasi akhir dari umat ini, melainkan mereka mengamalkan cara-cara dan tradisi yang telah menjayakan generasi pertama."

Bosan ke dengaq sifu ulang-ulang perkara yang sama..??

Suatu ketika dulu sifu selalu share dalam siri program2 dan kelas sifu teknik-teknik dan gaya penyelesaian ikut gaya barat, tapi tiada garisan penamatnya dan masih di tahap yang sama..sehinggalah balik semula kepada sunnatullah dan Al-quran baru selesai dan ada ketenangan jiwa..

Salah satunyalah Tips nak kaya kena belajar menyimpan sedangkan Islam ajar nak kaya kena kaya jiwa dulu kena memberi.

Setuju ka dengan statement sifu nie..??
Kalian nak penat lelah Mengejar bayang2 sampai bila..??
Tau-tau esok kiok tak sempat nak beramal dan mendekatkan diri dengan Maha Pencipta..??

Dulu 6 tahun sifu bertugas di The Westin Langkawi Resort & Spa, 5 tahun di The Pan Pacific Pangkor as a HR Practitioner as a Hotelier..

Macam mana sifu buat penghijrahan dari bekerja makan gaji dengan kerja sendiri..

Dah sampai masa jumpa hidayah lah kot, biasalah tu separuh hidup spend karier dalam dunia perhotelan 5 & 6 Star lifestyle mcm mana kan.. bayangkan daripada seorang management terjun ke dunia business with Zero knowledge dalam business. Idok ka tunggang terbalik..asbab itu berlakulah ketidakserasian dalam team management baru yang take over the hotel, sifu resign 24 jam dan rupa2nya dibanned terus dari hotel line selepas itu..begitulah dipendekkan ceritanya..

Sebelum kita sharing, sifu just nak inform

Bermula hujung minggu ini sifu akan bermusafir dan berkongsi ilmu dengan mereka yang memerlukan, ianya akan bermula dengan Group 1 yang sifu pernah suruh buat awal bulan lalu.

Group 1 (Session F2F bersama SFY)

Date : 3hb Jun 2017 (Sabtu)
Lokasi : sekitar subang under Kak Long kawasan Cikpuan Nadzirah kiter
Masa : 11 pagi - 4 ptg

Antara Topik sifu kupas :-
1. Selesaikan masalah potensi yang masih blurr tu
2. Sharing 7 Formula Bebas Kewangan
3. Hakikat Puasa, Ramadhan, Syawal, Aidilfitri.

Syarat, WAJIB datang bawa Ebook yang sudah diprintkan.

Kalau nak kupas dan sharing bab ilmu barat tu, ramai sangat dah orang ajaq kat luar tribe ini kan, kalau ada perubahan dalam hidup, business & kerjaya, jiwa tenang syukur alhamdulillah...

Tapi kalau masih pening lalat tu, kena check dan muhasabah diri balik lah...seperti sifu selalu sharelah sifu nie duduk dalam dunia empangan ilmu iaitu metafizik, bila sampai satu tahap tak boleh selesaikan masalah diri sendiri, jadi ke mana kita akhirnya perlu kembali kan..

Faham Faham

0 comments: