Metafizik

Bicarahati 10 hari di akhir Ramadhan

8:46 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


*BICARAHATI 10 HARI DI AKHIR RAMADAN*

Allahumma Ya Kabir Ya Mutakabbir, lidah hambaMu ini tidak pandai membesar2kanMu sepadan dengan kebesaranMu, maka hanya Engkau yang dapat mengatur lidah kami untuk membesar2kanMu. Ya Adzim, lidah kami hamba yang hina ini tidak layak untuk mengungkapkan lafaz2 mengagong2kanMu, maka Engkau Ya Baari' aturkanlah lidah kami untuk mengagong2kanMu sepadan dengan keagonganMu. Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, ilmu, kebijaksanaanMu dan kepintaranMu dlm mengurus alam dan seluruh isinya ini di luar aqal kami yang cetek ini untuk memikir dan merenungnya melainkan Engkaulah yang mengajar dan membimbing pemikiran kami dengan ilmuMu. Ya Syakur, lafaz-lafaz syukur kepadaMu yang tidak sepadan dengan nikmat kurniaanMu kepada kami Ya Rahman Ya Rahim tidak mampu kami lafazkan melainkan Engkau yang bimbing hati dan lidah ini untuk memujiMu Ya Hamid.

Allahumma Ya Qoreeb, Engkau sangat dekat dengan kami lebih dekat dari urat leher kami sendiri. Engkau Ya Waaliy Ya Wakil mengurus tubuh kami setiap saat tanpa henti. Setiap sel2 tubuh kami, Engkaulah menghidupkannya, setiap saraf, tulang, darah, hormon kami, Engkaulah yang menguruskan tanpa bantuan kami. Namun hati yang gelap dan keras ini tidak mampu merasai wujud dan hadirnyaMu dalam setiap denyut nadi kami. Maka, di hari 10 Akhir Ramadhan yang penuh dgn keberkatan ini, Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, pancarilah hati2 yang gelap ini dengan cahaya makrifahMu dengan kekuatan dan kelajuan cahayaMu Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin Ya Nur Ya Rashid. Ya Latiff, lembutkanlah hati2 yang sangat keras ini agar hati ini gementar apabila menyebut namaMu. Ya Fattah Ya Basir bukalah hijab hati ini agar terbuka matahati kami untuk melihat Nama2Mu pada setiap ciptaanMu, agar terbuka pendengaran hati kami untuk kami mendengar ilham2 taqwa dariMu sebagai petunjuk dan bimbingan dariMu Ya Haadi.

Bangkitkan kami Ya Baa'its  setiap pagi untuk sujud, bermunajat dan membaca kalam2Mu dalam Al Quran, sebelum datangnya hari Kebangkitan Mahsyar di mana tidak diterima lagi sujud, munajat dan amal2 ibadah. Ya Ghaffar Ya Ghaffur, kami datang pada saat ini dengan tangisan keinsafan betapa banyaknya dosa2 kami kepadaMu. Kami menadah tangan untuk memohon keampunanMu Ya Ghoffar Ya Ghoffur. Kami sedar tangisan keinsafan di dunia ini membuat Engkau kasih kepada kami, sebelum tiba hari di mana tangisan, jeritan dan raungan tidak Engkau peduli lagi.

Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin, alirkan kekuatan dalam jiwa kami untuk beribadah sebanyak-banyaknya, sujud sebanyak-banyaknya, zikir sebanyak-banyaknya, membaca Al Quran sebanyak-banyaknya, sebelum saat hari timbangan amal tiba di mana tiada amalan lagi diterima ketika itu. Ya Qohhar Ya Quddus tundukkan kami dengan ketundukan yang sempurna Ya Allah.

Amin Ya Sami' Ya Mujib

0 comments: