Metafizik

Aidilfitri Aku Yang Sedar

11:56 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

AIDILFITRI AKU YANG SEDAR

Bismillah hirRahmanir Rahim..

Raya tahun ini giliran raya di kampung saya, di FELDA Lasah, Sg Siput (U) Perak. Bila jumpa orang kampung setelah saya perkenalkan diri (orang-orang tua cepat terlupa), mereka tanya... "Siapa ada balik lagi?", soalan menuju kepada adik beradik saya yang lain.

Menggambarkan hari mulia ini adalah hari kepulangan dan berkumpulnya adik beradik. Pastinya hari menyambut kemenangan kejayaan kembalinya diri kepada fitrah sejati ini disambut dengan penuh kesyukuran dan bahagia bersama. Idulfitri, hari di mana "aku yang sedar" mula mengikut fitrah yang sentiasa ingin ke Allah.

Setelah sebulan kita melatih jasad ini mendapat keperluannya sekadarnya sahaja (tidak berlebihan), maka "aku yang sedar" itu akan mudah mengikuti fitrah yakni sentiasa menyedari Allah berbanding mengikut kehendak jasad yang suka berlebihan (nafsu).

Aku yang sedar kembali mengikuti fitrah yakni sejak azali nya kita ini memang sentiasa ingin ke Allah, disambut sebagai sebuah kemenangan. Melaksanakan puasa dan amal ibadah bulan puasa yang lain mengukuhkan hubungan kita dengan Allah (hamblumminallah).

In Sha Allah ilham taqwa akan mampu ditangkap terutama di malam Lailatulqadar. Malam yang diturunkan Allah dengan pesanan dan arahan (amr) untuk hari-hari mendatang mampu ditangkap dan difahami.

Diraikan pula kesyukuran kemenangan "aku yang sedar" kembali mengikut fitrah ini di idulfitri dengan ziarah menziarahi, maaf bermaafan dan berdoa "Taqabbal nallah minna waminkum" untuk mengukuhkan pula silaturahim sesama manusia (hamblumminnnas).

Inilah puasa, inilah hari raya, inilah rukun islam sebagai sebuah syariat yang diwajibkan ke atas kita agar kita bertaqwa. Sesiapa yang melakukan dengan benar, maka PASTI akan mendapat taqwa yakni ilham baik daripada Allah. Masuk ke hati menjadikan jiwa positif.

Lalu jiwa positif itu akan membentuk fikiran positif dan perilaku serta peribadi yang positif. Allahuakbar... Allahuakbar... Allahuakbar.. Walillahilham

Semoga Bermanfaat

📮Join Telegram Channel Bilik Ilmu 769SAFT
https://t.me/BilikIlmu_769SAFT


Bismillah...

Assalamualaiku dan Selamat Pagi, semua sihat ka di pagi 5 Syawal ini..??
ke mana hari ini tu..??

Syukur alhamdulillah, dengan izinNya sifu amat berlapang dada bila melihat teman-teman baru di tribe ini sudah mula join #gengtahajud.

Sifu doakan semoga Allah permudahkan segala urusan kalian untuk terus berada dalam keadaan kekal istiqamah, mudah mudah dan sehabis mudah.

Berapa ramai di sini yang ingin memulakan satu kehidupan yang baru..?? lebih baik dari hari semalam, start bergantung pada yang hidup dan tidak lagi bergantung pada yang mati..

RUGINYA ANDA LAHIR KE DUNIA ANDA TAK KENAL SIAPA DIRI ANDA


0 comments: