Metafizik

Ilmu Business NBI

4:02 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


BILIK ILMU TRIBE #769SAFT:
ILMU BUSINESS NBI
================

N - Networking
B - Business
I - Investment

Baginda Rasulullah SAW the most complete person yang Allah jadikan sebagai Role Model untuk umat akhir zaman sama ada dari segi akhlak, adab, dsb. 
Beliau juga seorang businessman, jeneral tentera, leader, ketua keluarga dan segala galanya.

Dari segi business begini, baginda memulakan business dengan berdakwah, berdakwah itu bahasa melayu, mat salleh panggil berNETWORKING...baginda Rasulullah SAW menyebarkan ilmu Tauhid dan Esakan Allah dalam perjalanan dakwahnya. 

Dalam proses dakwahnya itu, baginda dapat mengenalpasti 4 orang leader yang boleh diharapkan tapi berlainan karakter iaitu Abu Bakar, Omar, Uthman, Ali..

Kemudiannya Rasulullah meletakkan BRANDING, iaitu Khulafah Ar Rasyidun...melalui 4 khalifah tersebarnya agama Islam seantero dunia melalui platform business. Kalau baginda Rasulullah SAW tidak berNETWORKING, mana mungkin agama Islam sampai kepada kita.

Last sekali, barulah Rasulullah SAW membuat INVESTMENT, dimana beliau inject dana daripada perkahwinan dengan siti Khadijah ke atas perjuangan beliau dalam menyebarkan agama Islam.

Dalam dunia Business sekarang, ramai daripada usahawan melayu kita tidak mementingkan database atau bernetworking dalam berbusiness..sepatutnya kena membina NETWORKING terlebih dahulu, barulah push BRANDING dan BUSINESS ke dalam Networking yang dibina..bila TRUST sudah dibina di kalangan networking kita, barulah boleh buat apa apa INVESTMENT..

Tapi ramai daripada kita ikut formula business SYOK sendiri, iaitu BIN...buat business dan branding dulu, invest kedai setengah juta, tunggu orang datang kat kedai sebab takder networking dan orang tak sedar kewujudan kita. setahun dua tutup kedai.

0 comments: