Bilik Ilmu Tribe #769SAFT

Kenapa Allah melarang kita tidur selepas subuh

10:21 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


KENAPA ALLAH MELARANG KITA TIDUR SELEPAS SUBUH

Pada sesiapa yang suka tidur selepas subuh minta tolong baca & hadam ya...
dan pada sesiapa suka tidur selepas subuh dan kemudian bangun dan solat dhuha pun tolong baca & hadam ya....agak sentap sikit dan untuk muhasabah diri kita bersama... 
In Sya Allah takder ruginya

Tidur selepas subuh bagi pandangan orang soleh...sifu nak share sedikit sharing hasil berguru dan menimba ilmu dengan orang Soleh dalam proses pencarian diri yang sebenar benar dirinya..

Hatinya itu terlekat ilmu Basyirah yang sangat tinggi iaitu ilmu firasat yang sangat kuat. Jadi sesiapa yang dekat kepadanya hati hati. Apa yang terlintas di hati dan fikiran pastikan niatkan perkara yang baik...setiap kali nak berjumpa dan berdepan dengan beliau, sifu akan pastikan sifu perbetulkan niat, adab aku, tingkah laku.

Sifu nak share, pada 1st time sifu naik ke terataknya untuk menimba ilmu, tetiba tak sempat duduk lagi, sifu kena sound macam nie, "Kau jangan Naik atas Rumahku Setan, Kau jangan ganggu majlis ilmu Aku ini."
Bayangkan korang nak masuk kelas MSP belajar, tetiba sifu sound macam tu, macam mana kag gamaknya, air muka tu  kejap putih kejap hijau lah jadinya..terpingga-pinga sifu turun dalam kepeningan sambil diperhatikan oleh sahabat-sahabat yang lain...Esok In Sya Allah sifu share tentang kenapa sifu dipanggil "Setan", yang berakhir dengan sifu dapat ilmu mengenal setan tu. Hari ini sifu share KENAPA AGAMA MELARANG KITA TIDUR SELEPAS SUBUH...

Nak dengar tak untuk Santapan Rohani di awal pagi nie..??

Pada suatu hari sifu diberi peluang untuk bertanya, sifu kan No.4, pasti banyak usul dan pertanyaan kann..selagi boleh usul kita usul habis habisan..ini namanya ILMU USULLUDDIN...

Soalan sifu begini,

"Ayoh, macam mana nak buat supaya tak tidur selepas subuh?"
Dia menjawab macam nie..

"Kau belajar mana tu yang kata wujud istilah tidur selepas subuh, pada Aku TAK WUJUD"..

ohhh,"Jadi Ayoh, apa hukum tidur selepas subuh itu..??

"Kau nak Aku jawab dalam mazhab kau atau dalam mazhab Aku?"..Dia mengatakan lagi

Maka, sifu mula berbisik dalam hati,"Sudah, ada banyak mazhab ke dia nie, betui ka tak Ayoh nie?"

jangan kau menyatakan perkara yang kau tak boleh sorokkan dengan aku.

"Astaghfirullah, dia membaca lintasa hati aku rupanya..."

"Maaf ya Ayoh"

sifu cakap dekat dia

"dua dua mazhab pun takpa Ayoh"

Dia kata, kalau kau dengan cara hidup Kau, cara amalan Kau, mazhab dan fahaman kau, kau teruskanlah tidur selepas subuh dan JADILAH KAU SEPERTI ANJING MATI.

Sifu rasa sentap sangat macam tu dan nak menangis dibuatnya.

Tapi kalau dalam mazhab aku, cara amalan Aku, fahaman Aku, orang yang begini yang suka tidur selepas subuh macam ini dia jatuh "KUFUR NIKMAT"..

Sifu senyap tak terkata apa-apa, tapi otak masih ligat nak cari akan jawapan kenapa begitu...

"Kenapa Ayoh"

Dia menjawab, begini orang macam ini SOMBONG DAN KURANG AJAR DENGAN TUHAN...Dia berlagak depan Tuhan..Dia menolak pemberian Tuhan..Bagaimana kurang ajarnya dia boleh tidur sedangkan Allah itu menurunkan rezeki, rahmatnya setiap pagi selepas terbit fajar, dia boleh tidur. Berlagak macam kalau kau seorang jutawan.

Bawa duit yang berjuta-juta berjumpa dengan seorang miskin papa kedana setiap hari. Tetapi apa yang dilakukan oleh fakir tadi kepada Kau..?? Dia tidur dan buat bodoh dan tak layan kau serta tak pedulikan langsung duit kau padahal dia tu miskin dan fakir. 

Jadi apa yang berada dan bermain dalam fikiran Kau..?? Mesti kau akan kata macam nie kan "Kurang ajar, dah lah miskin, tak sedar diri miskin nak mampus, sombong pula tu"...MAKA BEGITULAH JUGA PANDANGAN ALLAH TERHADAP DIRI KAU JUGA

Sifu tersentap dan tak terkata apa apa

Dia berkata lagi,

"Orang yang tidur selepas subuh ini dan lepas tu bangun, ada hati nak buat Dhuha. Allahuakbar. Orang macam ni lagilah muka tembok tak malu depan Tuhan. Tadi dia tolak pemberian Allah. Sekarang mau tarik semula rezeki dan rahmat Allah. Apa kau ingat, Tuhan tu macam Tok Nenek kau, ikut suka hati mak bapak kau sahaja. Sesungguhnya manusia itu jahil. Sepatutnya orang begini perlu bertaubat dulu sebelum nak buat Solat dhuha"..

Allahuakbar.

Bila kita duduk dengan orang yang setiap hela nafasnya, setiap saat takutkan Allah, baru kita sedar sebenarnya macam mana amalan kita selama ini. Usah berlagak warak, alim dan berilmu sangat kita ini. Betapa hinanya kita selama ini. Sifu selalu share di sini kan sebelum ini apa beda ILMU SYARIAT vs ILMU HAKIKAT.

ILMU SYARIAT/ILMU FEKAH menentukan amalan kita SAH ATAU BATAL
ILMU HAKIKAT/ILMU TAUHID menentukan amalan kita DITERIMA ATAU TAK OLEH ALLAH

Jauh sangat beza ilmu antara keduanya. Jauh sangat beza nak banding amalan kita yang tak tahu Allah terima ka tak. Tapi hidup setiap hari macam bagus tak rasa banyak dosa, siap boleh jatuh hukum lagi orang itu khurafat, syirik, beriman atau tak dan sebagainya kan....Allahu....

Kita ini hakikatnya banyak dosa, bukan setakat banyak dosa malah bermandikan dosa.

Dia kata lagi,

"Orang yang riak kalau bertaubat Tuhan ampunkan. Kalau orang yang SOMBONG apa kau rasa Allah nak ampunkan sedangkan itu adalah sifat Iblis? Allahuakbar

Bayangkan, sifu baru bertanya tentang tidur selepas subuh je dah rasa macam nak ke neraka..Belum tanya hal lain lagi..

Dia berkata lagi,

"Ramai orang muda kata perlu tidur selepas subuh sebab tak cukup tidur malam tadi sebab main futsal lah, jalan-jalan lah dan apa kau tak pernah fikir siang dan malam itu sunnatullah?"

"Allah dah kata dalam Al quran, siang aku jadikan untuk kau bekerja, malam untuk kau berehat. 
(Boleh Rujuk Tafsir Al quran Surah Al mukmin Ayat 61, Surah Yunus Ayat 67, Surah Al-An'am ayat 96)

Kalau sunnatullah pun kau main langgar ikut suka hati mak bapak kau, kau ubah ikut kepala hotak kau sendiri, kau berlagak macam kau itu Tuhan, yang kau sibuk nak buat kerja Tuhan itu nape..sebab itulah hidup kau tu tunggang langgang.. kenapa setiap solat 5 waktu itu pun ada sebabnya. Kalau kau kerja siang dan malam tak kenal rumah, itu langgar sunnatullah namanya..bila kau langgar sunnatullah semuanya jadi debu-debu berterbangan sahaja...kau tak dapat apa-apa pun, penat dan lelah jer kau dapat.

Kau ingat Kau Siapa..?? Nak Ubah Sunnatullah..??
Kau ingat Kau Tuhan ka..?? Kau jangan cabar hukum Tuhan..??
Teruk nanti Tuhan kerjakan Kau, nak RASA buatlah..??

"Allahuakbar, di situ juga menangis sifu terasa mcm Tuhan sergah. Jauhnya beza pemikiran kita dengan orang yang takut dengan Allah. Orang yang dekat dengan Allah. Hidup kita ini memang kena berpandukan Al quran dan hadis. BERUBAHLAH, BELI MASA KAMU DENGAN KEJAYAAN, AGAR KAMU ADA MASA UTK MENCARI ILMU ILMU SEBEGINI..Tapi carilah orang yang boleh memperjelaskan lagi apa yang ada dalam Al quran dan hadis itu. Bukan setakat baca apa yang tersurat, tapi apa yang tersiratnya..Bukan sekadar baca kulitnya, tapi cari isinya.

Janganlah asyik meminta dalil here and there, orang itu orang ini dan memproses dengan kepala sendiri. Ada orang bawa Al quran ke hulu ke hilir. Tak salah, tapi carilah panduannya dengan baik supaya tidak tersalah tafsir hukum ikut nafsu.

Sentap beb...sifu RASA macam potong bawang halus-halus..tapi benar setelah sifu mula dapat ilmu ini, sifu mula sedar fakirnya dan kurang ajar kita ini jika kita tidur selepas subuh..lantaran sebab itulah SOP buku 555 itu ada disediakan baca Surah Al waqiah dan Surah Ar Rahman dan Solat Dhuha setiap hari, dan dirasakan rezeki itu melimpah ruah datangnya dari pelbagai bentuk. Jiwa yang tenang pun rezeki, Bahagia pun rezeki tak semestinya rezeki itu dalam bentuk dollar and cent sahaja.

Ya Allah...Murahnya rezeki Mu jika kita tidak tidur selepas subuh.

MAHU LAGI TIDUR SELEPAS SUBUH..?? Peringatan diri sendiri yang fakir ini dan buat semua.

Beginilah bagaimana sifu selusuri ilmu mencari dan mengenal diri yang sebenar benar dirinya..ilmu datangnya sentap bagai, tapi takpa sampai hujung nyawa ingat, seumpama difotostat dalam minda dan jiwa dah.

Wallahualam...semoga bermanfaat...belajar sesuatu pagi ini untuk santapan rohani..Moh kita santap jasmani pula...jumpa lagi ya..

0 comments: