Mendampingi Tuhan

Rindu pada nabi

5:54 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments



Tadi di newsfeed FB, ada orang share video klip macam dalam link tu. Dan satu perkara yang agak mengejutkan diri sendiri, airmata tak tertahan berlumba-lumba keluar walaupun dengar lagu rancak. 

Lagu tu tentang Nabi kita, Nabi Muhammad sollallahu alaihi wasallam. Bila tiba pada lirik rindu Rasulullah, hati ni sungguh-sungguh rasa diselubungi kesayuan yang amat dalam. Pedih hati rasa tertusuk rindu yang sekian lama tersimpan.

Mungkin sebenarnya makin terasa sayu gara-gara rasa bersalah pada baginda sollallahu 'alaihi wasallam. Bersalah kerana tidak menjadi salah seorang ummatnya yang solehah, tidak istiqamah dalam mengamalkan ajarannya & tidak bermati-matian perjuangkan sunnahnya. 

Sedangkan baginda sejak 1400 tahun yang lalu, sudah merindukan kita, sudah risaukan kita. Namun kita? Sejauh mana dalam hati ada rasa untuk menghargai perjuangan baginda demi menyelamatkan kita dari dosa & kejahilan? Ya Allah... 

Moga-moga rasa rindu yang menggebu kepada kekasih kita ini, mampu membantu kita menjadi pengikutnya yang setia, yang mempertahankan ajarannya & menyebarluaskan sunnahnya. Moga rasa rindu ini juga lah yang menjadi inspirasi kepada hati serta motivasi kepada jiwa agar terus bertahan di jalan kebenaran. Supaya akhirnya nanti kita akan bertemu dengan baginda sollallahu 'alaihi wasallam di syurga tertinggi. InshaAllah. 

"Cinta kepada Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam bererti cinta kepada Allah..."

#elsajidashare

0 comments: