Nota Bisnes

Kenapa tidak boleh 'main' harga produk ?

9:04 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


TIPS BISNES HARI INI

Hari tu kita dah cerita sikit tentang harga dan saya dah janji nak explain sikit kenapa kita tak boleh jual terlalu murah dan jauh beza dari standard harga pasaran. 

Ini antara sebab-sebabnya:

1) Margin keuntungan sedikit

Kalau kita dapat untung sedikit dan tidak berbaloi dengan kerja susah payah yang kita buat, bagaimana bisnes kita mahu berkembang? Setiap usahawan wajib ada dalam perancangan mereka bahawa bisnes mereka akan menjadi bisnes yang besar. Jika tidak cukup modal untuk beli lebih banyak stok, bisnes tak mampu berkembang.

2) Modal untuk improve

Jika kita sekadar mendapat keuntungan RM3-RM5 untuk setiap jualan, bagaimana kita mampu untuk menambahbaik produk kita? Contohnya seandainya kita jual tudung, kita pasti akan perlu modal untuk cari material lebih berkualiti, packaging yang menarik, modal untuk free gift untuk customers, kos marketing yang lebih mahal, dan sebagainya. Business is about development, how we develop from small to big. Kita tak mahu bisnes kita masih di takuk yang lama dan tiada perubahan atau peningkatan. 

3) Ejen

Jika kita letak harga yang sangat rendah dan keuntungan cuma sedikit, kita takkan mampu untuk membuka sistem ejen kerana kita tak mampu beri komisen kepada setiap jualan dari pihak ejen. Bisnes yang baru berkembang wajib ada ejen. Ejen merupakan antara cara tercepat untuk orang ramai kenal bisnes kita. Nanti kita cerita panjang lagi tentang sistem ejen. InshaAllah. 

4) Risiko 'bungkus'

Dah banyak bisnes yang sememangnya bungkus gara-gara mereka jual murah. Ini kesan negatif yang paling bahaya buat bisnes kita. 


Nor Sajidah Zulkafli
Founder www.elsajida.com

0 comments: