motivasi

Be positive!!

9:54 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


BE POSITIVE!!! 

Nak baca satu cerita best? Tentang pentingnya kita untuk sentiasa berfikiran positif. :) 

Ada satu tempat berubat tradisional ni, raaamai orang berubat dengannya dan Alhamdulillah sembuh dengan izin Allah. Dia tak ada beri ubat macam-macam, cuma ubat sapu untuk urut-urut sahaja. 

Untuk pesakit yg pernah doktor kata padanya "penyakit kamu ni dah tak ada ubatnya" pun alhamdulillah sakitnya semakin kurang walaupun lepas satu kali jumpa orang tu. Ajaibnya! 

Sebenarnya, orang tu tak amalkan ilmu sihir pun, tapi dia amalkan ilmu positif! Setiap kali ada pesakit datang berubat, dia akan berkata yang positif sahaja kepada pesakitnya seperti; 

"Sikit sangat sakitnya ni. Lepas ni kalau dah urut sikit, & jaga makan, inshaAllah hilanglah sakitnya tu..."

"Takde ape lah sakit ni. InshaAllah boleh sembuh. Esok lusa bolehlah berjalan..."

"Jangan risau. InshaAllah ada penawarnya."

Nampak tak? THE POWER OF POSITIVE THINKING. Bila orang tu sentiasa beritahu pesakit nya tentang harapan serta motivasi yang positif, dia sebenarnya sedang menyuntik semangat baru dalam diri pesakitnya. Dia membantu pesakitnya mengharapkan yang baik-baik sahaja dari Tuhannya. 

Satu perkara yang harus kita ingat, mind set yang positif itu adalah doa. Doa yang disulami rasa keyakinan kepada Tuhan. Kerana itu, sangat sangat sangat penting bagi kita untuk sentiasa berfikir positif. Tentang hampir semua perkara. Tentang takdirNya, tentang orang lain, tentang ujian yang Dia beri dan macam-macam lagi. 

Ucapkanlah yang baik-baik. Tulislah yang baik-baik. Fikirlah yang baik-baik. Dan berharaplah yang baik-baik. Itu semuanya doa. Doa yang pastinya akan terbang merentasi lapisan langit dan menuju Dia. Dia Maha mendengar segalanya, meski kata-kata itu hanya tersemat di jiwa dan tidak terlafaz di bibir. Bersangkalah yang baik-baik sahaja tentang Dia. 💕

"Jadilah manusia positif kerana dunia ini sudah terlalu penuh dengan aura negatif yang banyak merugikan manusia"

Nor Sajidah Zulkafli
norsajidahzulkafli.blogspot.com

0 comments: