Mendampingi Tuhan

Nota buat hati

2:08 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


[Forwarded from Dr Rozaimi Ramle's Channel]
📚 Nota Buat Hati 💚 

"Setiap kesusahan, apabila engkau meminta pertolongan kepada Allah, maka ianya akan membawa kemudahan. Manakala, setiap kemudahan apabila engkau bergantung pada diri sendiri atau pada mana-mana makhluk Allah, maka ianya akan membawa kesukaran." 

🍃Prof. Dr. Mustafa al-Siba'ie hafizhahullah 🍃

Ada orang mengeji apabila ada muslimah yang mula bertudung kerana baru memulakan bisnes tudung. 

Ada orang mencaci apabila ada artis wanita yang berhijrah memakai tudung tapi pakaian masih ketat. 

Ada orang memandang rendah apabila ada wanita yang memeluk Islam kerana mahu bernikah dengan lelaki Melayu. 

Sukarkah melihat semua perkara dari sisi kebaikannya? Sulitkah mengucapkan "Alhamdulillah" atas sedikit perubahan ke arah keimanan?
Tiadakah rasa mahu memberi sokongan saat manusia lain sedang dalam usaha menuju suatu penghijrahan? 

Dalam diri kita, seharusnya sentiasa merasakan bahawa orang lain lebih mulia dan baik dari kita. Sekelumit pun jangan sampai ada rasa bahawa kita lebih suci meski dosa mereka terzahir di mata kita, meski pakaiannya kurang sempurna berbanding kita. 

Sejauh mana pun kita mengenali seseorang, kita takkan pernah tahu bagaimana hubungannya dengan Tuhan, kita tidak pernah mendengar bisikan nalurinya berdoa kepada Yang Esa.

Apakah kita tahu, kalau-kalau tahajud mereka di malam hari lebih panjang dari kita? Atau tangisan mereka di kala subuh saat merayu keampunan kepada Tuhan lebih ikhlas dari kita? 

Sungguh, terkadang dosa yang membawa kita semakin dekat dengan Tuhan adalah lebih baik dari amalan baik yang mencambahkan rasa takbur di dalam hati. 

Moga Allah pelihara kita dari hati yang sentiasa mencari kesalahan insan lain. Moga Allah didik hati kita untuk sentiasa merasakan insan lain lebih mulia dari kita. 

#elsajidashare

0 comments: