motivasi

Aura positif bila dikelilingi orang yang positif

11:23 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Assalamualaikum semua. 

Hari ni saya berada di open day Mood Republik. Untuk yang tak tahu apa itu Mood Republik, boleh tengok ig mereka @moodRepublik. 

Saya tak mahu bercerita tentang Mood Republik tetapi saya terasa terpanggil untuk menulis di sini gara-gara saya sedang merasakan aura positif yang bertubi-tubi menyerang diri. Seronok tak terkata apabila kita berada di sekitar jiwa-jiwa manusia yang sangat bermotivasi & positif. 

Dalam hidup kita, memang manusia-manusia yang positif serta bersemangat akan memberi pengaruh besar dalam hidup kita. Anda mahu berjaya, kelilingi hidup anda dengan manusia-manusia berjaya dan yang mahu berjaya. Hiasi hari-hari anda dengan kisah-kisah inspirasi dari manusia yang sentiasa memandang sisi indah tentang kehidupan, meski ribut sekali sekala melanda. 

Saya teringat tentang satu kajian yang pernah dijalankan oleh Yale University, mereka mengkaji buku tahunan pelajar (majalah yang mengumpulkan gambar-gambar pelajar). Dalam majalah itu, ada gambar pelajar yang tersenyum lebar, ada yang senyum simpul & ada yang langsung tidak senyum. 

Apa kajian ini lakukan? Mereka follow up kehidupan pelajar-pelajar tersebut. Dan ternyata bahawa pelajar yang berjaya dalam hidup adalah pelajar-pelajar yang gambar dalam majalah tersebut adalah yang tersenyum lebar! This is a real research. 

Kesimpulannya, fizikal dan gestures kita sangat mempengaruhi tahap motivasi dalam diri. Kerana itu, jika kita ingin rasa bersemangat, harus sentiasa senyum, berjalan dengan yakin, tarik aura-aura positif dan jangan biarkan anggota badan kita terasa lemah dan lesu. Seandainya kita berjalan, berjalanlah dengan bersemangat, (bukan angkuh), sentiasa tersenyum dan selalu berfikiran positif. 

Jika kita rasa sedih, jangan terus melayan perasaan tersebut dengan melemahkan anggota badan kita dengan cara baring atau tidur sepanjang hari. Bangun! Bergerak! Lawan aura sedih! Dan terus ukirkan senyuman di bibir. Sambil di bibir menuturkan: Aku boleh! (Atau apa sahaja kata-kata positif lain). 

Kita orang Islam. Orang Islam orang berjaya. Allah mahu kita merasa bangga dengan keislaman kita. Allah kata orang Islam adalah orang yang dimuliakan. Yang harus ke hadapan membimbing manusia di bawah kita ke arah kebaikan. 

Kita tak perlu jadi orang besar untuk membimbing orang lain. Tak kira apa status kita, kita tetap boleh mengajak orang lain terus sama-sama bersemangat untuk menghadapi hidup & tidak berputus asa. 

Semangat yang kuat yang bergantung harap kepada Tuhan satu-satunya, itulah inspirasi kejayaan terbesar dalam hidup ini. 

Be positive, get inspired. 🌹

#elsajidashare

0 comments: