Nota Bisnes

Apa itu SWAP REVIEW ?

7:14 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


TIPS BISNES HARI INI

Perkara terpenting dalam bisnes ialah MARKETING. Dan dalam bahasa mudahnya, ia bermaksud "memberitahu orang lain bahawa anda jual barang sekian-sekian". 

Amat difahami bahawa bisnes yang baru bermula sebolehnya tidak mahu mengeluarkan modal yang besar untuk kos marketing. Dan dari situlah wujudnya istilah "swap review" di kalangan instashoppers (yang membuat bisnes menggunakan channel instagram). 

Okay apa itu SWAP REVIEW? 

Ia bermaksud, anda promote ig instashop lain dan mereka promote anda, secara percuma di ig masing-masing.

Tapi awas, jika tidak kena dengan caranya, ada tiga perkara kurang baik yang anda akan hadapi:

1) followers sedia ada akan unfollow anda

2) followers ramai berpuluh ribu tapi sales kurang  

3) anda akan terlalu sibuk mengejar followers dan menyusun schedule untuk swap review sehingga terlupa untuk fokus kepada perkara paling utama: marketing produk anda & improve sales

NAK SWAP REVIEW JUGA? Boleh, tapi perlu pertimbangkan perkara-perkara berikut:

1) sekurang-kurangnya sehari hanya swap sekali & satu instashop (iklan yang berderet amat menjengkelkan followers. Mereka akan memilih untuk terus unfollow anda. Mereka juga akan keliru apa sebenarnya produk yang anda jual. Anda perlu ingat bahawa bukan semua customers faham apa itu swap review. Mereka akan sangkakan anda menjual produk yang ada di dalam gambar setiap swap review). Sebaiknya anda guna masa & ruang ig anda untuk bisnes anda. 

2) Harus bijak memilih ig shop yang betul-betul berbaloi untuk anda swap, yang sesuai dengan target market anda. Contoh: jika anda jual tudung labuh, sebaiknya hanya swap review dengan ig yang jual pakaian muslimah seperti blouse labuh, jubah, purdah, handsocks, buku agama etc. JANGAN tertipu dengan jumlah followers yang tinggi tetapi bukan target market kita. Contoh: ig yang menjual barangan make up

3) WAJIB letak syarat yang menjaga nama agama & nama ig anda. Contoh: anda jual tudung, maka letakkan syarat bahawa anda akan hanya terima gambar swap review yang menutup aurat, tidak berpakaian ketat, tidak menggunakan bahasa agak lucah (contohnya bahasa yang digunakan oleh sesetengah ig yang menjual barangan ubatan lelaki & wanita) dan tidak mencemarkan nama ig anda. (Janggal sungguh rasanya bila anda menjual purdah atau tudung labuh tetapi mengiklankan gambar yang tidak menutup aurat). 

4) Gunakan gambar yang betul-betul menarik untuk anda swap dengan ig lain. Bukan screenshot ig anda. 

APA PILIHAN YANG ANDA ADA UNTUK PROMOTE IG SELAIN SWAP REVIEW? 

Jawapannya: Paid review. 

Anda bayar pada ig yang ramai followers nya dan yang menawarkan khidmat ig review. Anda beri caption & gambar kepada ig tersebut dan mereka akan iklankan di ig mereka. Atau anda beri hadiah produk anda kepada owner ig tersebut, dia pakai dan promote di ig nya. 

Antara ig yang menawarkan khidmat ini biasanya instafamous (orang biasa, bukan selebriti, yang famous di ig dan mempunyai followers yang ramai) dan juga ig yang bukan bersifat personal seperti ig yg menyampaikan mesej-mesej dakwah atau motivasi. 

Jumlah bayaran yang dikenakan adalah berbeza, terpulang kepada berapa jumlah yang owner ig tersebut tetapkan. Biasanya jika followers lebih ramai, harga review lebih tinggi. 

Kami di EL SAJIDA pernah menggunakan kedua-dua jenis review, namun swap review sudah lama kami hentikan. Kerana kami tidak mahu menggunakan masa yang ada untuk semata-mata menjawab whatsApp tentang review, menyusun schedule review dan lain2. Bagi kami, masa yang ada lebih berharga untuk kami gunakan untuk generate sales & income. 

Yang sebaiknya anda gunakan paid review. Namun jika anda mahu juga swap review, mungkin anda perlu pertimbangkan perkara-perkara yang disebutkan tadi. 

Selamat mempromosikan bisnes anda! 🌹

#elsajidashare

0 comments: