Analisa karakter diri mengikut juz diri dalam al-Quran

Inilah misteri kelahiran manusia menurut al-Quran

8:56 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

INILAH MISTERI KELAHIRAN MANUSIA MENURUT AL QUR'AN

Seperti yang sudah kita ketahui terlebih dahulu bahwa Al-Quran memiliki banyak pesanan yang tersurat mahupun tersirat, seperti kod yang nanti akan terungkap satu waktu. Walau sudah banyak orang tahu erti dan mengerti Al-Quran, masih ada banyak misteri yang mencakupi isi dan berbagai aspek dari Al-Quran itu sendiri. 

Sebagai satu himpunan yang lengkap dan padat dari wahyu-wahyu yang secara langsung di dapatkan dari Tuhan lewat Rasulnya, Al-Quran di sampaikan menggunakan pendekatan visual. Tujuannya adalah penggambaran dari hal yang dijelaskan di dalam Al-Quran selalu memakai penggambaran citra. Faedah dari rancangan Tuhan ini bertujuan agar manusia di semua zaman, semua peringkat umur, dan semua tingkat kepandaian mampu tahu berisi. Tetap saja, masih terdapat beberapa hal yang terselubung di dalamnya. Salah satu yang paling menakjubkan iaitu misteri angka kelahiran manusia menurut Al-Quran. 

Al-Quran itu terdiri dari 30 juz yang masing-masingnya melingkupi satu atau lebih surah. Surah-surah itu mempunyai mesej tersirat dan beberapa hal, pastinya yang berkaitan dengan judul dari surah itu. Setiap surah mempunyai isi yang tidak sama namun orientasinya menjurus kepada sama. Yakni sebagai dasar serta proses perkembangan kejadian manusia. Nyatanya bila kita saksikan lebih jauh, tiap-tiap juz mempunyai beberapa ciri-ciri sendiri berdasar pada ayat-ayat yang terdapat di dalamnya. Bagaimana juga ciri-ciri itu dilihat dari berbagai aspeknya, dapat disesuaikan dengan ciri-ciri manusia. Perihal ini pula yang jadikan asas kalau tiap-tiap juz adalah satu pencerminan dari ciri-ciri manusia.


Allah berfirman dalam Surah 29 Al-Ankabut ayat 45,

"Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (solat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."

0 comments: