di sebalik kisah

RAMADHAN + merdeka

7:30 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

29 Syaaban 1429H

Hari ni dah pun sampai ke penghujung Syaaban, sampai waktunya untuk melihat anak bulan & menentukan tarikh permulaan puasa Ramadhan bagi umat Islam..terasa cepat benar masa berlalu..salah satu tanda-tanda hari kiamat tu..sudah bersediakah jasmani & rohani kita untuk menyambut ketibaan Ramadhan al-Mubarak??bulan barokah yang tiada duanya, bulan maghfirah yang dikurniakan Allah untuk hamba-hambaNya...
SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK kepada seluruh umat Islam..moga ibadah puasa kita pada tahun ini lebih baik & berkualiti daripada yang sebelumnya..moga kesempatan bertemu dengan Ramadhan tahun ini menjadi platform terbaik untuk mengubah diri sendiri, bermuhasabah serta memperbaiki diri ke arah yang lebih baik..
Bagi rakyat Malaysia pula, hari ni merupakan hari kemerdekaan yang ke-51..erm, sejauh mana anda semua merasakan kita telah merdeka??benarkah kita telah merdeka dalam ertikata yang sebenarnya??kalau dilihat fenomena pada hari ini, rasanya masih ramai insan-insan yang tidak merdeka..malah bertambah ramai insan-insan yang kadangkala dilihat keliru dengan istilah merdeka itu sendiri..

merdeka pada jiwa...
merdeka pada fikiran...
merdeka pada perbuatan...
biar merdeka 1000 kali pun...
namun merdeka itu tetap sama..
andai dibiar kosong tanpa rasa..
hambar tanpa semangat yang membara...

Untuk teman yang menyambut hari lahir pada hari ini..selamat hari ulangtahun kelahiran diucapkan..walau tak mampu nak disampaikan di alam nyata, namun insyaAllah ingatan itu masih ada & tetap ada..kadang-kadang suatu kenangan itu hanya indah untuk dikenang sebagai sebuah kenangan bukannya kenyataan... :)

0 comments: