Tazkirah

kerja vs cuti ???

10:30 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

8 Syaaban 1429H


Salam alaik..
Dah masuk hari ahad..sok dh hari Isnin..isk..isk..rase cam malasnye nk g keje sok..xpuas lg nk rehat kat rumah..huhu..tp tu la manusia kan..xpenah nk rase puas dgn pe yg ade.. dolu2 zaman bljr, zmn cuti sem nk sgt keje..la ni bile dh keje, nk sgt cuti lak....

***********************************************************************************
BEKERJALAH…
Kejayaan di dunia tidak cukup dengan melaksanakan solat, berzikir dan berdoa, tetapi juga harus disertai dengan membangunkan ekonomi individu, keluarga, masyarakat dan negara.
Mencari rezeki yang halal dituntut dalam Islam, bertepatan dengan firman Allah dalam Surah Taubah ayat 105 yang bermaksud:


"Katakanlah (wahai Muhammad) beramal dan bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan."

Islam menggalakkan umatnya rajin dan bersungguh-sungguh bekerja. Tempoh 24 jam harus diagih-agihkan dengan baik antara waktu beribadah, bekerja, berehat dan sebagainya. Ini selaras dengan firman Allah dalam Surah Jumuah ayat ke-10 yang bermaksud:


"Dan apabila solat telah ditunaikan, maka bertaburanlah kamu di muka bumi dan carilah kurniaan Allah, serta ingatlah Allah sebanyak-banyaknya."

Saidina Umar pernah memarahi seorang pemuda dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah kerana pemuda itu hanya duduk di masjid dan tidak mahu bekerja, sedangkan si pemuda mempunyai tubuh yang sihat.

Kata Umar, "Ini waktu bekerja. Mengapa kamu hanya duduk-duduk di masjid? Jangan sangka langit akan menurunkan hujan emas kepada kamu!"

***********************************************************************************

Astaghfirullahil 'azim (Aku beristighfar padaMu Ya Allah)..tengok..kan dh kena tazkirah..lain kali ikhlaskan niat tu utk pegi keje ye..mencari rezeki yang halal & diredhai-Nya.. :) :)

0 comments: