monolog

Berubah??

9:30 PM Rashidah Abd Hamid 2 Comments

5 Syaaban 1429H

Berubah??perkataan keramat yang bisa membuatkan seluruh urat saraf & nadiku berdenyut kencang..rupanye ade yang menyedari perihal diriku yang semakin berubah.. betul ke aku sudah berubah????
Sebenarnya soalan ni memang pernah tercuit di mindaku sebelum ni..terasa di hati yg diri sendiri semakin lain, semakin berbeza.. tapi bilamana perbezaan itu turut dihidu, t’pampang nyata di mata orang lain..mungkin % kebenarannya semakin melebar..maksudnya ”benarlah” tu...
Aku rindu pada identiti diri yang dulu..yang mana satu ye??erm,mungkin yang lebih punye perasaan, lebih tulus & jujur..malah mungkin lebih baik dari sekarang..in other words, sekarang ni dah makin ’nakal’ la kot.. ^_^

"Sesungguhnya perubahan itu tidak seharusnya menyakitkan.."
Kata2 ni pinjam dari blog 'opismate'..i do like the quote..yg jadi masalahnya perubahan aku seolah-olah lebih cenderung ke arah yang tidak seaptutnya..kan dlm agama, kita disarankan,
"hari ini lebih baik dr semalam..."
Tapi nmpknya masih gagal aku praktikkan pada diri sendiri..

....moga mentari hari esok masih bersinar, mengubah yang kelam kpd terang, memberi cahaya pada yang kegelapan...


dalam keadaan emosi yang x menentu ni..erm..hati cepat sgt nk hilang sabar..pantang t’slh sikit..ibarat minyak petrol di simbah ke api..cpt sgt maraknye..
tetiba hati jd sensitif..& saat itu maka puak2 setan pun bergumbira kerana masih ade cucu cicit adam yg mengikut telunjuknye..api amarah yg dicucuk memang mengena..x pasal2 ade insan lain yg jd mangsa..astaghfirullah hil azim..pe kena dgn diri aku nie??

Pada insan yg berkenaan..ape lg yg boleh sy katakan..pkr dh t’jadi..sy betul2 minta maaf dgn kejadian ptg td..i’m really sorry..

Rasulullah pernah menerangkan:

"Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan daripada api. Api hanya dapat dipadamkan dgn air.. Maka apabila seseorang kamu marah, hendaklah ia berwudhu.."

2 comments:

koboi said...

barang yg lalu usah di kenang, kelak di kenang merosak jiwa.
-P.Ramlee.

baik incik koboi.. :):)