monolog

keserasian roh

5:40 PM Rashidah Abd Hamid 2 Comments

11 Syaaban 1429H
Kadang-kadang agaknya memang ada insan-insan yang kita rasa tak boleh nak sependapat dengan dia… kita dah cuba sebaik mungkin, sentiasa ingatkan diri untuk cuba bersangka baik pada dia… tapi tu la..'org putih' cakap takde "chemistry"..heheh..

Jelasnya setiap yg kita cakap @ suarakan akan kelihatan tak kena di matanya.. dan segala apa yang disuarakan oleh dia pun nampak macam tak berape nak kena dengan kehendak hati & akal kita… susahnya nak mencapai kesepakatan untuk menyatukan insan-insan yang berlainan cara & gaya pemikiran ni kan…

Teringat salah satu isi kandungan dalam sesi ceramah..soal KESERASIAN ROH…kata ustaz tu (dah tak ingat sape), kita sesama manusia ni sebenarnya ada soal serasi..roh yang perlukan keserasian, hati yang perlukan keserasian dll..

Pernah tak anda2 semua rasa cam ni?? kadang-kadang kita tak kenal pun orang tu, tapi jauh di sudut hati kita rasa tak suka pada dia..ada rasa yang kurang senang tapi kita tak tahu kenapa…kemudian bila kita dah kenal, kita jadi kawan..tapi kita masih lagi rasa tak berapa nak suka dengan orang tu..masih lagi rasa macam ada yang tak kena.. tak boleh nak sependapat lagi dengan dia..

Sebaliknya, kadang2 ada orang yang kita tak kenal tapi bila tengok muka dia rasa macam tenang je..sejuk je mata memandang.. rasa teringin nak jadi kawan..nak kenal hati budi. Rasa senang dengan diri dia, kita tak kenal tapi prasangka yang baik2 tu semua ada untuk dia.

Rupa-rupanya semua tu sebab keserasian roh.. bila roh kita serasi dengan roh dia, kita akan lebih menyenangi dia..bila roh kita macam tak berape nak ‘ngam’ dengan dia.. macam- macam rasa ada

Salah satu cara untuk dapatkan keserasian roh ni ialah dengan ‘sembahyang berjemaah’.. di sinilah tempat yang sesuai untuk menjadikan roh serasi antara satu sama lain..so, kalo ada rasa tak suka dengan seseorang ke..cuba2 la solat jemaah sekali dengan dia.. mudah-mudahan ada jalan keluar dari segala sifat mazmumah yang ada dalam diri kita..

Wallahu’lam..

2 comments:

koboi said...

hehehe lain macam jek artikel ni. cam nak tujukan kat SESEORANG jek. heheheh anyway aku nak link kan blog ko dalam blog aku. PEACE.

Anonymous said...

kite jgn hanya menunggu keserasian itu dtg sndri...kt kene mencarinya...kdg2,dlm sesuatu perhbgn,kite perlu optimis...p,jk ianya hanya dtg dr phk kite shj pn tkde gunenya,kn...