monolog

Satu hari di hujung minggu...

2:00 PM Rashidah Abd Hamid 1 Comments

14 Ramadhan 1429H

Pagi ni ada 2 agenda yang perlu diselesaikan sebelum jam 11.00 pagi. Pertamanya meninjau-ninjau sambil membeli barangan dapur di Pekan Sehari..hehhe..aktiviti rutin setiap hujung minggu. Kena cepat ni, sebab nanti kalau >jam 11 pagi ikan-ikan sungai dah habis lak..Tak sempat lak nak beli 'ikan kerai' nanti.. (",)

Keduanya, menyambung tugas separa rasmi yang belum disiapkan pada hari semalam. Apa dia?? Apa lagi, masukkan data dalam sistem PRIMA le...

Ketuk...ketap...ketuk..ketap..

Kedengaran petikan jari-jemari di papan kekunci komputer (isk..isk...betul ke bunyi macam tu??heheh..) memasukkan segala data-data yang diperlukan untuk rekod hari Sabtu. Alhamdulillah, mujurlah diberi tempoh masa sehingga pagi ini..

Sekarang jam menunjukkan jam 10.45 pagi, kurang 15 minit ke jam 11.00 pagi. Daya ketangkasan menaip perlu dipertingkatkan untuk menyelesaikan proses memasukkan data sebelum jarum panjang tepat ke angka 12..

AYAT-AYAT CINTA (ROSSA)
Desir pasir di padang tandus
Segersang pemikiran hati
Terkisah ku di antara cinta yang rumit

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekadar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu
Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus ku tinggalkan cinta
Ketika ku bersujud

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

Rasanya ini dah masuk kali ke-5 lagu tu diulang-ulang dari PC controller pemilik cyber cafe ni semenjak saya menjadi penghuni sementara di sini. Kadang-kadang terdengar pula alunan suaranya yang turut mengikuti bait-bait lagu tersebut. Kalau masih belum rabun, rasanya pemilik cc ni tadi seorang India tapi meminati lagu ni....??

Barangkali juga dia telah membaca novel tulisan Habiburrahman El Shirazy @ Kang Abik ini... Atau barangkali juga dia telah berkesempatan menonton filem ini.. Jika dia benar-benar telah membaca novel tulisan Kang Abik ini...Alhamdulilah..
Kenapa melafaz hamdalah???

Kepada para peminat novel yang masih belum mendapatkan novel ini, segeralah mendapatkannya di pasaran..promosi ni.. :)
Secara totalnya, novel ini walaupun mendukung tajuk 'Ayat-ayat cinta'..namun apa yang terpapar di dalamnya bukanlah soal cinta semata-mata. Ia boleh jadi soal dakwah, soal agama @ lebih tepat soal cinta yang berlandaskan agama..Sesuai sekali dengan 'trademark' nya,
"Sebuah Novel Pembangun Jiwa"...


Berbalik kepada pemilik cc ni tadi, moga-moga dia telah membaca novel ini & mendapat sesuatu manfaat darinya..merasai denyut nadi dakwah di dalam bacaannya...Alhamdulillah..

Moga-moga di bulan Ramadhan yang barakah ini, bertambahlah lagi umat Nabi Muhammad S.A.W. di atas mayapada ini..mudah-mudahan..Insya-Allah..segalanya hanya dengan izin & rahmat daripada Allah jua..wallahu a'lam...

1 comments:

koboi said...

aku baca komik jer...