Analisa karakter diri mengikut juz diri dalam al-Quran

Kelemahan dan kelebihan orang berjuz 23

1:48 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


KELEMAHAN DAN KELEBIHAN ORANG BERJUZ 23

Juz 23 memiliki kelemahan atau kelebihan pada Tangan dan Saraf atau Sendi. Ini berarti bahawa, apabila seorang juz 23 mengalami gangguan pada titik sebelas (perasaan), misalnya stress, maka salah satu dari kedua titik tersebut di atas menjadi kelemahan. Boleh jadi, ia akan merasa sakit atau bengkak-bengkak pada bahagian saraf atau persendiannya. Atau kalau tidak, ia akan mengalami bengkak- bengkak pada bahagian jari-jari tangan. Tangan juga dapat berarti "menangani". Apabila ini menjadi kelebihan, maka seorang juz 23 memiliki kecakapan psikomotorik untuk menangani masalah yang bersifat teknikal dan management.

Apabila tangan menjadi kelemahan, maka sedikit ia akan merasa malas untuk mengerjakan sesuatu. Boleh juga bahagian kulit tangannya sangat peka terhadap gesekan benda keras. Kelebihan tangan seorang juz 23 juga dalam bentuk kehalusan untuk menata dan mengatur barang-barang atau tempat yang bersifat kesenian. Sebab, juz 23 juga memiliki kepekaan rasa yang tinggi dan pemikiran yang romantik. Perasaannya cukup halus, sekaligus fikirannya romantik.

Kelemahan fizik orang yang membawa karakter Juz 23 terletak pada organ mata, dan THT (hidung, telinga, tenggorokan). Penyakit seperti selsema, batuk, panas dalam, ulser dan penyakit yang berhubungan dengan THT mudah sekali menyapanya. Organ lain yang mudah terkena gangguan kesihatan adalah tangan, sendi/syaraf dan kepala. Ia mudah sekali sekala lemah dan pusing. Anggota tubuh yang harus mendapat perhatian terkait dengan kesihatan adalah alat kelamin dan siku pangkal lengan sebelah kiri.

Kelebihan karakter Juz 23 adalah Analisis tajam, sistematis dan teratur dalam berfikir dan bertindak, retoris (antara apa yang dipikirkan dan diucapkan bersambung), komunikatif dan pandai menyesuaikan diri.

Yang terpenting dalam menghadapai orang yang membawa karakter juz 23 adalah komunikasi. Ia akan dengan mudah menerima segala sesuatu dengan mengajaknya diskusi dan dialog.

Orang yang berjuz 23 teguh memegang kata-katanya. Jika ia mengatakan tidak, maka apapun yang terjadi tetap tidak. Pada dasarnya orang yang berjuz 23 tertutup dan tidak mudah menyampaikan isi hatinya kepada orang lain.

Orang yang berjuz 23 sering dihinggapi rasa ragu dan bimbang. Namun, dalam mengerjakan sesuatu ia selalu serius menghadapinya. Meski hal itu sangatlah simple. Namun jika ia sedikit memaksa dirinya untuk memenuhi target yang telah ditetapkannya dan menikmati pekerjaanya, ia boleh menjalaninya dengan baik.

0 comments: