Di sebalik nama warita hati?

9:43 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


Aku bertukar nama blog lagi. Ini yang terakhir. In Sha Allah. Hihi
Mencari satu nama yang lebih sesuai dan senang disebut untuk penjenamaan diri. Aku ingin serius dalam dunia penulisan blog tahun ini (2018). Jadi, tercari-cari nama yang sesuai untuk menggambarkan konten yang akan aku tulis di sini.

Blog asal aku namanya www.damaiyanghilang.blogspot.com. 
Alasan untuk bertukar 
- terlalu panjang, lebih dari 12 aksara
- sama dengan tajuk lagu
- seolah-olah menggambarkan sesuatu yang negatif (damai yang hilang)

Proses rebranding blog bermula tahun lepas, pada mula2 saat aku kembali ingin aktif berblogging. Tapi tercari-cari nama yang sesuai. Fikir punya fikir, aku cuma letakkan nama sendiri mengikut kebanyakan blog yang ada dalam ABDR. Motifnya sebab aku ingin nama sendiri dikenali, dan ingin lebih mudah bila join kelas blog ABDR suati hari nanti. Maka jadilah nama blog baru aku www.rashidahabdhamid.blogspot.my

Kemudian aku mula menulis isi kandungan yang lebih banyak bercerita tentang metafizik. Tujuan asal untuk menyimpan nota untuk diri sendiri sebab aku agak terkesan saat pertama kali mula membaca perkongsian di group telegram tersebut. Kemudian tanpa aku duga, aku terima komen di blog tentang salah satu post nota metafizik, buatkan aku sendiri teruja. Hihi

Tapi kembali kepada fitrah dan naluri sendiri. Entah, aku rasa begitu. Fitrah yang aku maksudkan ialah aku lebih suka menggunakan nama samaran sebenarnya. Aku bukan jenis yang gemar menaikkan nama sendiri, terasa kekok pula. Jadi aku mula berfikir2 sekali lagi untuk menukar nama blog. Harapnya ini yang terakhir sebelum aku benar2 mula meletakkan metatag dan cuba menaikkan seo supaya blog aku berada di carian teratas.

Mula berfikir nama yang sesuai, yang lebih pendek, lebih unik, lebih senang disebut. Juga mula meletakkan di knowem untuk melihat masih ada dan boleh digunakan atau tidak. Akhirnya jadilah nama blog yang terbaru ini www.waritahati.blogspot.my

Apa maksud warita? 
Menurut kamus dewan edisi keempat, maksud perkataan warita ialah
Definisi : ark sl berita, cerita, khabar, warta; urit (Kamus Dewan Edisi Keempat)

Jika menggunakan google translate warita hati diistilahkan sebagai "heart of mind". Wah, sesuai sekali rasanya dengan penulisan yang ingin aku kongsikan di blog ini. Cewah! (sekali-sekala masuk bakul, angkat sendiri kan..hihi)

Jadi, warita hati ialah cerita hati. Blog ini berkisar tentang cerita hati aku, kisah kehidupan, bisnes dan tip2 bisnes. Semoga ada manfaat dan kebaikan untuk yang pernah singgah bertamu dan membaca blog ini.

Terima kasih.

Rashidah Hamid,
9.40 malam
Shah Alam, Selangor, Malaysia. 

0 comments: