monolog

Saya...Awak...Aku...Engkau...

11:43 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

7 Syawal 1429H

Apa persamaan ungkapan-ungkapan di atas??Kesemuanya ganti diri yang digunakan dalam Bahasa Melayu...Lalu, apa bezanya???? Erm, mungkin yang berbeza hanya pada individu... Pandangan dan pendapat individu itu sendiri...

Saya...Awak...ada yang kata penggunaan istilah ini lebih melambangkan empunya diri yang agak baik, lemah lembut, bersopan santun..orang kata lah...
Jika menggunakan ganti diri aku..engkau... tu orang kata nampak macam agak kasar sedikit...
Betul ke???

Pada saya, semuanya kadang-kadang mengikut keselesaan kita dan juga lawan kita bercakap. Kadang-kadang kalau dengan kawan yang memang rapat, kita lebih senang menggunakan istilah aku..engkau... untuk menunjukkan keakraban dan ke'tak kisahan' kita dengan dia.. Ya! Mungkin kadang-kadang nampak agak kasar, tapi kalau dah memang yang dilawan bercakap tu jenis yang kasar...sesuai la kan..
Saya...awak...rasanya lebih kepada hubungan yang lebih formal..mungkin dengan teman-teman yang biasa-biasa sahaja, dengan yang berlainan gender...mungkin la kan... Kadang-kadang bila orang yang kita lawan bercakap tu jenis yang lemah lembut, kita pun lebih senang membahasakan saya...awak... dengan dia. Yelah, kalau guna aku..engkau.. nampak macam agak kasar sangat..tak sesuai lak dengan perwatakan dia nanti..
Tapi kadang-kadang ada juga yang salah faham dengan ganti diri yang kita gunakan kan?? Macam mana agaknya nak diterangkan pada semua orang @ pada orang-orang yang tak berapa nak faham tu ye???

Barangkali 'moral of the story' ialah teruskanlah dengan identiti diri yang mula-mula kita kenalkan pada orang lain.. Maksudnya, kalau memang orang di sekeliling kita mengenali diri kita dengan perwatakan saya..awak.. maka teruskanlah begitu dan penggunaan istilah ganti diri tersebut kepada semua orang..agar tiada yang salah anggap dan salah faham lagi...
Begitulah juga sebaliknya... :):)
erm..bukan senang kan untuk puaskan hati semua orang ye....heheh...

0 comments: