Info Umrah Tanah Suci

Sejarah Hari Raya Aidiladha

7:19 AM Rashidah Abd Hamid 0 Comments

Inilah tugu berwarna putih yang ditanda, tempat di mana Nabi Ismail A.S disembelih oleh ayahnya Nabi Ibrahim A.S.

Sejarah Hari Raya AidilAdha dimulakan dengan mimpi yang dialami oleh Nabi Ibrahim A.S. Dalam mimpinya, Nabi Ibrahim diperintahkan Allah untuk menyembelih anaknya, iaitu Nabi Ismail A.S. Padahal, Nabi Ibrahim baru dianugerahkan keturunan setelah sekian lama dalam penantian. Namun, Allah telah memerintahkan dirinya untuk menyembelih anaknya sendiri. 

Akan tetapi, Allah memerintahkan untuk menyembelih Nabi Ismail bukanlah tanpa alasan. Allah sebenarnya sedang menguji kesabaran dan ketaatan iman yang dimiliki Nabi Ibrahim.
Nabi Ibrahim bermimpi yang berupa wahyu dari Allah untuk menyembelih anaknya, iaitu Nabi Ismail. Namun, erti dari mimpi tersebut sebenarnya ialah Allah ingin menguji Nabi Ibrahim untuk mengetahui sejauh mana kesabaran dan ketaatan Nabi Ibrahim terhadap Allah SWT.

Sebelum diberi mimpi yang berupa wahyu untuk menyembelih anaknya, Nabi Ibrahim pernah berjanji pada Allah, bahawa kesanggupannya walau apapun yang diperintahkan Allah termasuk menyembelih putranya.
Kini, para jamaah haji dapat melihat tempat penyembelihan Nabi Ismail yang akhirnya diganti dengan seekor kibas dengan sebuah batu atau tugu yang bercat putih. Tugu yang berada di sebuah bukit di Mina itu hanyalah sebuah lambang dari tempat yang dipilih oleh Nabi Ibrahim pada waktu itu.

“Tempat penyembelihan Nabi Ismail kini dilambangkan dengan batu bercat putih, penjelasan singkat berdasarkan tafsir-tafsir di dalam Al Quran, tugu yang sekarang dipasang dan boleh dilihat oleh para jamaah haji/umrah yang sudah pernah ke tanah suci. Itu merupakan suatu simbol dari proses penyembelihan yang dilaksanakan di tempat itu. Sewaktu penyembelihan (nabi Ismail), tiada sebarang tanda, hanya sekarang sahaja ditanda sebagai simbol dari proses penyembelihan Nabi Ismail yang pernah dilakukan di situ dulu.


0 comments: