Tips Niaga Instagram

14 TIPS PENTING UNTUK BISNES ONLINE DI INSTAGRAM

1:28 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


NEW UPDATE TIPS BISNESS ONLINE
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊

1- PEMILIHAN PRODUK JUALAN
Sebaik-baiknya produk yang digunakan setiap hari oleh pelanggan seperti baju @ tudung @beauty & health produk.
Ikuti prkembangan apa yang mnjadi trend / famous di kalangan pelajar/remaja.

2- AMBIL GAMBAR DENGAN CANTIK
Aspek ini tersangatlah penting & harus dititikberatkan. Pastikan gambar yang diupload kemas/ cantik / clear / lighting yang trbaik. Elakkan guna gambar yang blur kabur & berserabut.

3- BINA BLOG
Apabila memulakan perniagaan, anda harus menceritakan di khalayak orang luar tentang produk yang anda jual. Create your own blog & kongsi testimoni customer dan sebagainya.

4- PROMOSI @ HAPPY HOUR @ SALE
Penting! Bila produk anda kurang mendapat sambutan, buat tindakan. Anda sendiri bertanggungjawab tentang produk yang anda jual. Lakukan promosi pada waktu2 khas @ sempena hari2 khas.
Ini penting sebab customer sekarang sudah cermat membanding harga dan tahu buat pilihan yang bijak.

5- URUSAN BISNESS & PERIBADI
Pleaseeeeeee. Ini pom aspek penting. Jadikan igshop anda sebuah "kedai online" yang professional. Jangan campurkan urusan @ gambar produk yang dijual dengan personal. Sesekali upload pasal tips @ kata2 dan sebagainya.

6- AKAUN TRANSFER ONLINE
Ok dalam bisness online, semuanya menggunakan internet @ smartphone. Segalanya di hujung jari anda. Make sure korang kena ada account online seperti maybank2u @ cimbclicks dan sbgainya. Ini memudahkan anda apabila customer buat payment, check straight online. Tak payah pergi atm. hehe

7- CONTEST / GIVEAWAY 
Sesekali lakukan contest @ giveaway @ tag&win. Peraduan2 seperti ini amat penting dalam menarik perhatian pelanggan. Niatkan bagi sebagai hadiah dan pilih beberapa orang pemenang. 

8- DROPSHIP
Haaaaaa. Ini pon penting. Untuk yang tak berkemampuan nak pegang barang @ ready stock sendiri, please carik dropship yang benar2 dipercayai. Ada jugak kadang supplier menipu@ghaib. Please  jujur. Don't be a scammer.

9- CATAT URUSAN BISNESS
Ini penting. Start hari pertama meniaga, sampai skrg. Korang kena catat urusan jual beli. Apa yang untung apa yang rugi . Dari situ boleh perbaiki & cari jalan nak majukan bisness.

10- PROFILE 👑👰👸😍
Profile means your profile pic for igshop. Mestilah menarik sebab ni akan jadi "tanggapan pertama" untuk customer or follower nak buy product.
Caption bio haruslah pendek/padat/senang difahami & meliputi seluruh igshop. Igname plak disarankan yang mudah cute comel ringkas. Jangan berbelit2 & terlalu bnyak ( _ )

11- PRIVATE? ☝️🙅🙅💆
Dinasihatkn igshop jangan lah private sebab ini akan menyebabkan bila follower hashtag, igshop korang tak kan naik. Jangan risau tentang pencuri follower. Yakinlah rezeki itu milik Allah ye sayang.

12- HASHTAG #⃣#⃣👬👭
Tersangat-sangatlah penting. Better hashtag banyak2 & kekadang hashtag untuk isu semasa pom ok. :) 

13- LIKE FOR LIKE 😘😍😑
Korang. Sesekali online tu, rajinkan diri untuk like picture follower2 korang ok? Try buat.. U like pic2 banyak2, In Sya Allah one by one follower u akan meningkat. ☺️

14- PRICE DON'T PRIVATE 💸💴💰
Ni pon penting. Disarankan, jangan amalkan upload pic tanpa price. Ni akan buat customer feel like "malasnya nak kena save no" haaaaa
Letak je dulu harga ok? Then baru la buat caption "nak harga terbaik watsapp/telegram" 

Goodluck on your bisness
Semoga dimurahkan rezeki
Semoga dipermudahan urusan
Dapat rezeki yang berkat

0 comments: