motivasi

Hidup ini penuh PAKSAAN...

7:57 PM Rashidah Abd Hamid 1 Comments

Syukur kerana hingga saat ini kita masih bernafas. Biar dalam apa jua keadaan, hidup mesti diteruskan. Seseorang pernah berkata, segalanya dalam hidup ini penuh 'keterpaksaan'. Seimbas bunyinya macam tak ada keikhlasan langsung. Namun, jika difikirkan berkali-kali dengan otak waras, dengan hati yang tenang, kita akan dapat tafsirkan erti 'keterpaksaan' itu. Memang kita ikhlas, tapi ikhlas dalam paksa, ikhlas kerana terpaksa. Segalanya kerana mahu terus hidup!

Hidup perlu ikhlas, hidup perlu jujur. Maka itu, kita akan menghargai dan mensyukuri kehidupan yang diberikan kepada kita. Mudahnya begini, kenapa kita makan? Adakah kita benar-benar ikhlas untuk makan kerana nak terus hidup, atau kita makan kerana perut lapar. Kedua-duanya boleh diterima pakai. Kita makan kerana itu satu tuntutan untuk meneruskan hidup, untuk tenaga dan sebagainya. Kita juga terpaksa makan kerana perut kita lapar dan minta diisi.

Macam tu juga soal kerja. Kenapa kita kerja? Saja suka-suka atau hobi? Kita terpaksa bekerja untuk mencari nafkah buat menyara diri sendiri dan keluarga. Kalau tak kerja siapa nak bagi kita makan? Kita terpaksa untuk terus hidup. Untuk terus hidup kita terpaksa lakukan apa yang patut...

Kehidupan ini bukan statik, ia sentiasa bergerak dan berputar. Banyak ungkapan yang menggambarkan tentang pergerakan dan putaran dalam kehidupan ini. Hidup ibarat roda, adakala kita di atas dan pada waktu yang lain kita di bawah pua. Setiap daripada kita akan mengalami turun naiknya. Inilah yang dikatakan cabaran hidup. Macam manapun, sama ada kita berada di atas atau di bawah, kedua-duanya mempunyai hikmah.

Kita kena sentiasa ingat, bila berada di atas jangan lupakan yang di bawah. Bila berada di bawah jangan kita ingat kita telah penyek dan dilenyek! Juga jangan terlalu mengharap orang di atas. Sama ada cepat atau lambat, putaran hidup pasti akan meletakkan kita di atas juga. Ingat sekali lagi, memang takdir telah menentukan segalanya, tapi jangan berserah bulat-bulat! Usaha yang diiringi doa menjadi penggerak utama untuk mengubah nasib diri.

Kerana kehidupan itu sentiasa bergerak, maka kita perlu mengejarnya. Siapa cepat dia dapat. Mengejar sesuatu bukan bukan atas dasar tamak, tapi kerana kita terpaksa bersaing untuk terus hidup. Biarlah kehidupan ini sentiasa bergerak seimbang dan seiring, agar kita tak ketinggalan.

Kita hidup bebas, tapi bukan bermakna bebas untuk buat ikut suka. Kita terpaksa ikut peraturan hidup kalau tak nak lingkup! Jika kita merasakan terpaksa ikut peraturan walaupun tak suka, sampai bila-bila pun kita akan hidup dalam paksa! Bila kita berfikir terpaksa mengikut peraturan kerana memang satu tuntutan, kita tak akan rasa ada paksaan dalam hidup ini.

Dalam kehidupan ini ada susah dan senang, ada buruk dan baik. Semua itu adalah kehidupan yang seimbang, sebuah kehidupan yang normal. Kita ada otak untuk berfikir - fikirlah tentang kehidupan. Kita ada mata untuk melihat – pandanglah nikmat kehidupan. Kita ada telinga untuk mendengar – dengarlah tentang kebaikan kehidupan. Kita ada mulut untuk bercakap – bersuaralah demi kehidupan. Kita ada hati dan perasaan untuk menilai – nilailah erti sebuah kehidupan. Jika kita gunakan segalanya, maka kita akan mensyukuri nikmat hidup ini sebelum kita mati...
life is beautiful.... :)

1 comments:

koboi said...

the world is just awesome
-discovery channel yg kata.