Nota Bisnes

Shooting produk

10:58 PM Rashidah Abd Hamid 0 Comments


TIPS BISNES HARI INI

Jom kita bincang secara ringkas tentang shooting produk. 

Untuk shooting di studio atau outdoor yang memerlukan kita untuk mengupah photographer, semestinya kita taknak buang masa kerana setiap minit itu perlu dibayar. Jadi bagaimana cara untuk memastikan setiap minit itu digunakan secara optimum? 

Satu cara mudah: Ambil inspirasi gambar dari brand-brand besar lain. 

Contohnya: Anda nak shooting jubah/tunic. Jadi anda rujuk website atau instagram brand popular dan lihat bagaimana posing modelnya. Dan jika untuk outdoor, teliti tema tempat macam mana yang biasanya mereka pilih serta props apa yang mereka gunakan. 

Pernah dulu kami di EL SAJIDA buat research yang agak teliti ketika kami mahu shoot flatlay untuk tudung kami. Kami lihat contoh-contoh flatlay brand luar negara, kami ambil inspirasi kemudian kami sesuaikan dengan produk kami. Kemudian kami catat satu persatu apa props yang diperlukan untuk tema tertentu dan kami sudah buat "rehearsal" dahulu tentang susunan flatlay tersebut sebelum kami ke jalankan shooting di studio. Memang benar-benar ia menjimatkan masa dan tenaga. 

Dan seandainya anda nak shoot blouse misalnya, perlu list kan secara detailed bahawa setiap blouse itu akan dipakai dengan tudung warna apa & skirt/seluar warna apa & posing nya bagaimana. Nanti di studio, kerja-kerja shooting akan berjalan dengan lancar inshaAllah. 

Boleh share jika bermanfaat. :) 

#elsajidashare

0 comments: